توافق افغانستان و ترکمنستان بر استفاده از «راه لاجورد»

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان که اخیرا طی یک سفر رسمی به ترکمنستان رفت، در دیدار با مقام‌های آن کشور درباره استفاده افغانستان از راه لاجورد در خاک ترکمنستان به توافق رسیده است.

blank

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان در سفرش به ترکمنستان از توافق این گروه و ترکمنستان درباره استفاده از راه لاجورد خبر داده است.

آقای متقی روی مسایل اقتصادی دیگر به‌شمول پروژه تاپی نیز با مقام‌ها ترکمنستان گفتگو کرده است.

پروژه تاپی، راه‌آهن، برق و روابط بازرگانی از بخش‌های بودند که آقای متقی در سفر به ترکمستان با مقام‌های آن کشور روی آن‌ها گفتگو کرده است.

متقی گفته: «موضوعات مهمی که داشتیم، موضوع تاپی، بخش برق که چطور زیاد شود، موضوع خط‌آهن بود که صحبت‌های خوب صورت گرفت.»

سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته است که در جریان سفرش به ترکمنستان روی استفاده‌ افغانستان از راه لاجورد در خاک ترکمنستان نیز به توافق رسیده است.

راه لاجورد یکی از پروژه‌های بزرگ جهانی است که ترکمنستان را با اروپا پیوند می‌دهد.

آقای متقی افزوده: «هر دو کشور می‌خواهند که در منطقه نقش خوب داشته باشند. ما می‌خواهیم که از راه لاجورد که از ترکمنستان می‌گذرد، استفاده شود و ترکمنستان هم در این زمینه علاقه‌مندی دارد.»

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان توسعه همکاری‌های اقتصادی با ترکمنستان را به سود کشور می‌داند.

خانجان الکوزی؛ عضو هیأت رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به طلوع‌نیوز گفته: «تجارب فنی ترکمنستان در مواد نفتی و گاز بسیار مهم است که می‌توانند در شمال سرمایه‌گذاری کنند.»

بر بنیاد اطلاعات وزارت صنعت و تجارت طالبان، ارزش صادرات و واردات میان افغانستان و ترکمنستان در سال ۲۰۲۳ به ۴۸۱ میلیون دالر رسیده بود که حدود سه میلیون دالر آن را صادرات تشکیل می‌داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *