مقام‌های ایرانی خواستار کنترل بازار افغانستان شدند

عبدالله سهرابی؛ معاون وزیر خارجه ایران خواستار کنترل بازار افغانستان شده و اعلام کرده که باید «بازار افغانستان» را به دست گرفت.

blank

عبدالله سهرابی؛ معاون وزیر خارجه ایران در سفری به شهر مرزی «تایباد» ایران گفته است که باید «بازار افغانستان» و «کشورهای هدف» را به دست گرفت.

آقای سهرابی همچنین گفته که همجوار بودن با افغانستان یک «فرصت طلایی» است. او از «دوغارون» به عنوان مهم‌ترین کانون اقتصادی دو کشور یاد کرد.

این مقام ایرانی درباره منظورش از «کشورهای هدف» توضیح نداد.

رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که عبدالله سهرابی در دیدار با فرماندار تایباد، درباره اهمیت و توسعه روابط بین ایران و افغانستان تاکید کرده است.

سهرابی خواهان تمرکز بیشتر روی طرح‌های بزرگ اقتصادی شده؛ زیرا به باور او این طرح‌ها موجب تقویت روند اشتغال‌زایی و اقتصاد ایران خواهد شد.

این مقام ایرانی می‌گوید بخش اعظم صادرات کالاهای مورد نیاز افغانستان از طریق مرز دوغارون صورت گرفته و تقویت اقتصادی این مرز، گامی برای ثبات اقتصادی خانواده‌های مرزنشین خواهد بود.

مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر «تایباد» و همجوار با افغانستان، یکی از پنج مرز برتر اقتصادی ایران است که بیشترین حجم کالاهای بازرگانان افغان، پاکستانی و در برخی موارد هندی از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس منتقل و از طریق مرز دوغارون ترانزیت می‌شود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به‌رغم اینکه تاکنون هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است، اما کشورهای منطقه روابط اقتصادی و سیاسی خود را با این گروه گسترش داده‌اند.

مقامات طالبان بارها از سرمایه‌گذاران ایرانی خواسته‌اند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *