«رادیو نسیم» دوباره فعال شد

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده که نشرات «رادیو نسیم» در دایکندی از سر گرفته شده؛ اما مدیرمسئول آن هنوز در زندان طالبان است. استخبارات طالبان در دایکندی، پنج ماه پیش نشرات رادیو نسیم را متوقف کرده بود.

blank

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده که نشرات رادیوی خصوصی نسیم در ولایت دایکندی از سر گرفته شده، اما سلطان‌علی جوادی؛ مدیرمسئول آن هنوز در زندان طالبان است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با استقبال از آغاز دوباره نشرات رادیو نسیم، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط مدیرمسؤل آن شده است.

نجیبه واحدی؛ وکیل صاحب امتیاز رادیو نسیم به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته طالبان از این رسانه خواسته برای خود یک مدیرمسئول جدید تعیین کند تا اجازه فعالیت دوباره داشته باشد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌ای گفته که پس از تعیین مدیرمسئول جدید، به رادیو نسیم اجازه فعالیت دوباره داده شد.

سپردن تعهد مبنی بر رعایت قوانین رسانه‌ای طالبان از دیگر شرایط آغاز دوباره نشرات رادیو نسیم بوده است.

دفتر رادیوی محلی نسیم در دایکندی در پنجم میزان امسال توسط استخبارات طالبان بسته شد. استخبارات طالبان در این روز به دفتر رادیو نسیم هجوم برد و با ضبط وسایل آن، سلطان‌علی جوادی؛ مدیرمسئول، سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی دو خبرنگار این رسانه را بازداشت کرد.

استخبارات طالبان در همان روز دو خبرنگار رادیو نسیم را آزاد کرد، اما مدیرمسئول آن توسط طالبان به یک سال زندان محکوم شد.

طبق اطلاعاتی که منتشر شده، طالبان سلطان‌علی جوادی را به تبلیغ علیه این گروه و «جاسوسی برای کشورهای خارجی و کافر» متهم کرده است.

مصطفی صالح؛ رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در دایکندی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که مدیرمسؤل جدید رادیو نسیم تعهد کتبی خواهد داد که از قوانین رسانه‌ای طالبان پیروی کند.

مصطفی صالح افزود که اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در دایکندی نمی‌تواند هیچ کاری برای آزادی و یا دفاع از سلطان‌علی جوادی انجام دهد.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته به آزادی فعالیت رسانه‌ها مطابق با قانون رسانه‌های همگانی احترام بگذارد.

طبق ماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی، «هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده و يا طور ديگری در امور ونشرات رسانه‌های همگانی و معلوماتی مداخله کند.»

طالبان پس از تسلط بر کشور در اسد سال ۱۴۰۰، محدودیت‌های گسترده‌ای را بر رسانه‌ها و خبرنگاران را اعمال کردند. از آن زمان شمار زیادی از خبرنگاران بازداشت شدند.

طبق آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، در سال ٢٠٢٣ میلادی ١٦٨ رویداد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان ثبت شده که از این جمله ٦١ مورد آن بازداشت خبرنگاران بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *