کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه در جزیره قبرس متوقف شد

منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که یک کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم غزه همچنان در جزیره قبرس متوقف مانده است.

blank

همزمان با آغاز ماه رمضان و ادامه نسل‌کشی در غزه، منابع گزارش داده‌اند که یک کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه که قرار بود روز یکشنبه عازم غزه شود، همچنان در جزیره قبرس پهلو گرفته است.

یک موسسه خیریه اسپانیایی که قصد دارد این محموله را به غزه برساند به بی‌بی‌سی گفته که در یک «وضعیت به سرعت در حال تحول و سیال» قرار دارند، اما امیدوار هستند که کشتی «اوپن آرمز/ آغوش‌های باز» بتواند به زودی به سمت غزه حرکت کند.

از امروز ماه رمضان در غزه آغاز شده است و بسیاری امیدوار بودند که تا پیش از رسیدن این ماه آتش‌بس برقرار شود، اما مذاکرات بین رژیم اسرائیل و حماس تا حد زیادی به بن‌بست رسیده است.

جو بایدن؛ رییس‌ جمهور امریکا روز گذشته در پیامی به مناسبت آغاز ماه رمضان گفت که با فرارسیدن این ماه رنج فلسطینی‌ها در ذهن او خواهد بود.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با پیامی ویدئویی به مناسبت آغاز این ماه «همبستگی و حمایت از همه کسانی که در غزه رنج به سر می‌برند» را اعلام کرد.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود که یک چهارم جمعیت غزه در آستانه قحطی هستند و کودکان در آنجا از گرسنگی می‌میرند.

هنگامی که این کشتی از قبرس که نزدیک‌ترین کشور اتحادیه اروپا به غزه است،‌ حرکت کند، یک یدک‌کش بارگیری شده با ۲۰۰ تن مواد غذایی شامل برنج، آرد و قوطی‌های گوشت و ماهی را با خود می‌کشد که اقلام آن توسط یک سازمان خیریه ایالات متحده با نام «آشپزخانه مرکزی جهانی» یا دبلیوسی‌کی تامین شده است.

انتظار می‌رود حدود دو روز طول بکشد تا این کشتی و محموله‌اش با استفاده از یک مسیر دریایی جدید که اتحادیه اروپا گفته در آخر هفته باز خواهد شد، به یک مکان اعلام نشده‌ در سواحل غزه برسد.

سخنگوی دبلیوسی‌کی به بی‌بی‌سی گفته که این موسسه خیریه ساخت اسکله‌ای را برای رساندن غذا به ساحل آغاز کرده است.

به گفته آن‌ها یک محموله کمک ۵۰۰ تنی دیگر نیز در قبرس آماده بوده که قرار است توسط کشتی‌های بعدی ارسال شود.

به طور جداگانه، یک کشتی نظامی ایالات متحده نیز در حال حرکت به سمت سواحل غزه است و تجهیزاتی با خود به همراه دارد که به وسیله آن می‌تواند یک اسکله شناور برای تخلیه کمک‌ها از طریق دریا به نوار غزه را بسازد.

ارسال کمک‌ها به غزه به طور فزاینده‌ای دشوار و خطرناک بوده است، برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، ماه گذشته تحویل کمک‌های خود را به شمال غزه متوقف کرد، زیرا کاروان‌های زمینی کمک‌رسان با «هرج و مرج و خشونت کامل» مواجه شدند.

از آنجایی که تحویل زمینی کمک‌ها تقریبا غیرممکن شده است، چندین کشور به ارسال کمک‌ها از طریق پرتاب هوایی روی آورده‌اند.

اما وضعیت در غزه به قدری وخیم است که این‌گونه کمک‌ها راهی ناکارآمد برای رساندن آذوقه به افرادی است که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند.

در روز جمعه، گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن پنج نفر بر اثر سقوط بسته کمک‌های امریکا در شمال شهر غزه منتشر شد، زیرا چتر نجات بسته غذایی به درستی باز نشده بود.

مقامات صحی غزه که وابسته به حماس هستند، می‌گویند که از زمان آغاز نسل‌کشی رژیم اسراییل تاکنون بیش از ۳۰ هزار و ۹۰۰ نفر در غزه کشته شده‌اند.

این درگیری یک بحران انسانی فزاینده ایجاد کرده است و سازمان ملل متحد هشدار داده که قحطی در غزه «تقریبا اجتناب ناپذیر» است و تخمین زده می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر بدون داشتن غذا یا آب تمیز در آنجا زندگی می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *