گزارشگران بدون مرز خواهان پایان محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها در افغانستان شد

گزارشگران بدون مرز خواهان پایان محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها از سوی طالبان شده و از ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر این گروه خواست تا به سرکوب رسانه‌ها پایان دهد.

blank

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که طالبان سرکوب رسانه‌های افغانستان را با صدور دستوراتی با تمرکز ویژه بر محدود کردن زنان در این حوزه، تشدید کرده است.

این سازمان از هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان خواسته که به اقدامات سرکوبگرانه علیه رسانه‌ها پایان دهد.

این سازمان هشدار داد محدودیت‌های طالبان در ماه فبروری علیه رسانه‌ها به ویژه در خوست و قندهار افزایش یافته و این امر می‌تواند به سایر بخش‌های افغانستان نیز گسترش یابد.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای گفته که اقدامات و دستورات طالبان در ماه فبروری امسال، خبر از تشدید سرکوب رسانه‌ها در افغانستان می‌دهد.

این سازمان افزوده که وضع محدودیت‌ها بر دسترسی زنان به رسانه‌ها به عنوان روزنامه‌نگار، شنونده یا تماشاگر و همچنین دستور طالبان مبنی‌بر  ممنوعیت عکس گرفتن در قندهار نگران‌کننده است.

گزارشگران بدون مرز همچنین در بیانیه خود به منع تماس زنان با برنامه‌های رادیویی در خوست نیز اشاره کرده است.

در بیانیه هشدار داده شده که محدودیت‌های طالبان بر فعالیت‌ رسانه‌ها که منجر به سانسور و خودسانسوری روزنامه‌نگاران شده، چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان بیشتر نابود خواهد کرد.

افغانستان تحت کنترل طالبان در فهرست آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز، از میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۵۲ را دارد.

بر اثر محدودیت‌های طالبان بر سانه‌ها در دوونیم سال حکومت این گروه، تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران به ویژه زنان ناگزیر شده‌اند از این شغل دست بکشند. شمار دیگری از آن‌ها نیز به کشورهای دور و نزدیک مهاجرت کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *