تمدید مأموریت یوناما؛ فایق خواهان تشکیل دولت مشروع در افغانستان شد

با تمدید مأموریت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان از سوی شورای امنیت این سازمان، نصیراحمد فایق؛ نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد بار دیگر خواهان تشکیل دولت مشروع در افغانستان شده و گفته: «برای ادغام افغانستان در نظام بین‌الملل نیاز به سیستم حکومتی مشروع و فراگیر است.»

blank

نصیراحمد فایق؛ نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد جمعه‌شب، ۲۵ حوت در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که برای ایجاد ثبات در افغانستان و ادغام مجدد این کشور در نظام بین‌الملل، نیاز به نظام مشروع و فراگیر مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده‌ مردم است.

نشست شورای امنیت شب گذشته درباره‌ هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) برگزار شد. در این نشست مأموریت یوناما برای یک سال دیگر تمدید شد.

فایق در این نشست گفت که تمدید مأموریت یوناما مهم است، زیرا افغانستان با یک بحران شدید مواجه است.

او همچنین گفت که این بحران به‌دلیل عدم تعهد و ناتوانی طالبان در رسیدگی به وضعیت، تعامل سازنده و ایجاد یک سیستم حکومت‌داری عادلانه، مسئول، فراگیر و نماینده تشدید شده است.

او نقش یوناما در ارتقای صلح، ثبات و حکومت‌داری فراگیر در افغانستان و همچنین نظارت و گزارشی‌دهی در مورد حقوق بشر، از جمله وضعیت زنان و دختران را حیاتی خوانده است.

فایق همچنین گفت: «ایجاد ثبات در افغانستان و ادغام مجدد آن در نظام بین‌الملل مستلزم یک سیستم حکومتی مشروع، فراگیر و با نمایندگی مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده‌ی مردم است که به نیازها و نگرانی‌های مردم افغانستان و جامعه‌ جهانی پاسخ دهد.»

او ابراز امیدواری کرده است که تمرکز سازمان ملل بر گفتگوهای سیاسی، در کنار سایر جنبه‌های مأموریت یوناما در اولویت باقی بماند.

عملکرد یوناما در دو سال اخیر در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، با انتقادهای گسترده به همراه بوده است.

از دید منتقدان، این نهاد در زمینه‌ دفاع از حقوق بشر و ایجاد عمکرد مؤثر فعالیت نداشته است. همچنین به‌باور منتقدان، یوناما در این دو سال بیشتر با طالبان در تعامل بوده است.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل از تمدید مأموریت هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) استقبال کرده و از رزا اوتنبایوا؛ رییس این هیأت خواسته است که رسیدگی به وضعیت اضطراری حقوق بشر در کشور را با تمرکز بر حقوق زنان، دختران، اقلیت‌ها و همچنین بحران انسانی در اولویت قرار دهد.

عفو بین‌الملل گفته در زمانی که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت است، نظارت و گزارش‌دهی یوناما بسیار مهم است.

این سازمان افزوده که یوناما باید به گزارش علنی، قوی و مکرر حقوق بشری خود ادامه دهد و در همین حال بر طالبان فشار بیاورد تا تمام احکامی را که حقوق زنان و دختران را محدود می‌کند، لغو کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *