طالبان به منابع جدید حمایت‌ قدرت‌های منطقه‌ دست یافته‌اند

انستیتوت صلح ایالات متحده می‌گوید که طالبان به منابع جدید حمایت‌ از سوی قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین دست یافته‌اند.

blank

انستیتوت صلح امریکا جمعه‌شب، ۲۵ حوت اعلام کرد که طالبان دلیل کمتری برای تسلیم‌شدن به خواسته‌های غرب دارند.

انستیتوت صلح امریکا همچنین تاکید کرده که طالبان به منابع جدید حمایت‌ از سوی قدرت‌های منطقه‌ای از جمله چین دست یافته‌اند.

طالبان طی بیش‌تر از دوونیم سال گذشته محدودیت‌های زیادی را بر زنان و آزادی‌های مردم افغانستان وضع کرده‌اند و این گروه به هیچ خواست جامعه بین‌المللی برای تشکیل حکومت همه‌شمول و رعایت حقوق بشر به‌ویژه حق آموزش و تحصیل دختران و زنان، پاسخ مثبت نگفته است.

در همین حال، مقام‌های طالبان همواره تلاش کرده‌اند که با «اسلامی و افغانی» خواندن تصمیم‌های‌شان، خواست‌های جامعه جهانی را دخالت در امور خود تعبیر کنند.

چین تنها کشوری است که سفیر طالبان را رسما پذیرفته و در مجامع بین‌المللی از این گروه حمایت می‌کند.

در تازه‌ترین مورد، گنگ شوانگ؛ معاون نماینده چین در نشست سازمان ملل متحد ادعا کرده که قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید کار یوناما، «پیشرفت‌های اخیر در افغانستان» را انعکاس نمی‌دهد.

او همچنین گفته که افغانستان در دوونیم سال گذشته شاهد ثبات داخلی، بهبود اقتصادی و گسترش روابط منطقه‌ای بوده است.

در همین حال، معاون نماینده چین به قطعنامه شورای امنیت که ماموریت یوناما را تا یک سال دیگر تمدید کرد، رای مثبت داد.

گنگ شوانگ گفت که متن قطعنامه اخیر شورای امنیت، این تصور را ایجاد می‌کند که وضعیت افغانستان در بیش از دو سال گذشته بدون تغییر باقی مانده، در حالی که به گفته او چنین چیزی به وضوح خلاف واقعیت است.

او افزوده که به رغم این‌ها افغانستان تحت کنترل طالبان همچنان در زمینه وضعیت بشری، رشد اقتصادی و خطرات تروریستی با چالش‌ مواجه است.

نماینده پکن در شورای امنیت خواستار تقویت تعامل جامعه جهانی با طالبان شد تا به گفته او در خصوص کمک‌های بشردوستانه، پاک‌سازی ماین، ایجاد کشت بدیل مواد مخدر، احیای نظام بانکی، آزادسازی دارایی‌های افغانستان و حفاظت از حقوق شهروندان اطمینان حاصل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *