طالبان خواهان شرکت در نشست شانگهای شدند

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با سفیر چین خواهان اشتراک در نشست آینده‌ سازمان همکاری‌ شانگهای شد.

blank

مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان روز یک‌شنبه، ۲۷ حوت در دیدار با جاو شینگ؛ سفیر چین در افغانستان گفت که این گروه آرزو دارد در نشست آینده‌ سازمان همکاری شانگهای به عنوان عضو ناظر، دعوت شود.

مولوی عبدالکبیر در این دیدار خواستار همکاری چین در این زمینه شده است.

افغا‌نستان از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌عنوان عضو ناظر در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کرد، اما از سال ۲۰۲۱ و پس از روی‌کار آمدن طالبان، هیچ نماینده‌ای از افغانستان در نشست‌های این سازمان دعوت نشده است.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در این دیدار همچنین خواستار سرمایه‌گذاری چین در بخش‌ زیربناها، شاهراه‌ها، خط‌ آهن و سایر «پروژه‌های مهم و بزرگ» در افغانستان شده است.

او با اشاره به تلاش‌ها برای اتصال افغانستان و چین از طریق واخان، آن را یک تحول خوب در مناسبات دو کشور دانسته و گفته است که با تکمیل شدن کار آن، داد و ستد اقتصادی و تجاری میان دو کشور افزایش خواهد یافت.

دفتر نخست‌وزیر طالبان به نقل از سفیر چین اعلام کرده که آن کشور از توسعه‌ سیاسی و اقتصادی در افغانستان حمایت می‌کند و در نشست‌های بین‌المللی خواستار تعامل با طالبان شده است.

بر اساس اعلامیه‌ طالبان، سفیر چین گفته است که سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران آن کشور در بخش‌های مختلف در افغانستان نتایج خوبی داشته و آنان برای دانشجویان افغانستان در بخش‌های مختلف، از جمله بخش صحت، بورسیه تحصیلی فراهم خواهند کرد.

طالبان و چین در نزدیک به سه سال اخیر تعامل گسترده داشته‌اند.

چین اولین و تنها کشور جهان است که سفیر طالبان را رسما پذیرفته و سفیر آن کشور نیز اعتمادنامه‌ خود را به نخست‌وزیر طالبان داده است.

در همین حال، طالبان چندین قرارداد بزرگ از جمله قرارداد استخراج مس عینک و نفت حوزه‌ آمو دریا را به شرکت‌های چینی واگذار کرده است‌.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *