قطر انفجار مرگبار قندهار را محکوم کرد

وزارت خارجه قطر حمله انتحاری اخیر در ولایت قندهار را که در آن دست‌کم ۸۸ نفر کشته و زخمی شدند، محکوم کرده است.

blank

وزارت خارجه قطر روز جمعه، سوم حمل با نشر بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان، طالبان و مردم افغانستان ابراز همدردی کرده است.

این وزارتخانه گفته که این کشور خشونت و تروریزم را بدون توجه به انگیزه‌ها و دلایل آن به طور قاطع رد می‌کند.

در حمله مرگبار روز پنج‌شنبه در قندهار دست‌کم ۴۳ نفر کشته و ۴۵ نفر دیگر زخمی شدند. اگرچه منابع رسمی طالبان شمار تلفات بسیار کمتر اعلام کرده‌اند.

قطر هنوز طالبان را به عنوان «حکومت افغانستان» به رسمیت نشناخته است؛ اما سال‌هاست میزبان دفتر سیاسی این گروه است و توافق آن‌ها با امریکا را تسهیل کرد.

مسئولیت حمله قندهار را داعش بر عهده گرفته است.

این انفجار تنها سه روز پس از حمله نیروهای هوایی پاکستان به دو نقطه در ولایت‌های پکتیا و خوست انجام شد.

در همین حال، وبسایت نزدیک به استخبارات طالبان انفجار قندهار را به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) نسبت داده است.

در هر دو رویداد بنا به اعلام طالبان، افراد «غیرنظامی» کشته و زخمی شده‌اند؛ اما رسانه‌ها می‌گویند که در حمله قندهار جنگجویان طالبان که برای دریافت معاشات خود به بانک رفته بودند مورد حمله قرار گرفتند.

وزارت خارجه عربستان و سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیام‌هایی این حمله را «تروریستی» خوانده و محکوم کردند.

توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا نیز آن را «حملات بی‌رحمانه تروریستی» خوانده است.

وبسایت «المرصاد» که خبرهای عملیات‌های نیروهای ویژه و استخبارات طالبان را منتشر می‌کند، در مطلب تحلیلی انفجار قندهار را به سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) نسبت داده است.

این سایت همچنین گفته: «پس از وضعیت بد امنیتی پاکستان و ناکامی آن در کنترل ناامنی، مقامات نظامی پاکستان با حملات هوایی به افغانستان، کشور همسایه تلاش کردند تا ناامیدی خود را برطرف کنند؛ اما پس از ناکام شدن در همه ادعاهای مربوط به این حملات، امروز در قندهار با استفاده از جنگجویان نیابتی خود و انجام حمله انتحاری تلاش بیهوده‌ای را مرتکب شد.»

نویسنده پس از آن مدعی شده است که «بر اساس اطلاعات دقیق، حمله انتحاری امروز در قندهار توسط افسران آی اس آی در گارنیزون فوج [ارتش] پاکستان در شهر کویته طراحی شده بود که در آن از یک بمب‌گذار انتحاری متعلق به داعش استفاده شده بود.»

او افزوده: «هدف از حمله داعش در قندهار این بود که به امارت اسلامی [حکومت طالبان] این پیام را بدهد که آن‌ها این گزینه را برای ناامنی در افغانستان دارند».

در همین حال، انعام‌الله سمنگانی؛ رییس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندهار به خبرگزاری فرانسه گفته که انفجار روز پنج‌شنبه ساعت ۸ صبح به وقت محلی «بیرون شعبه کابل‌بانک نو» رخ داده است، جایی که «معمولا هموطنان ما برای دریافت حقوق خود در آن‌جا جمع می‌شوند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *