رهبر شاخه خراسان داعش در پاکستان زندگی می‌کند

شانتی ماریت دسوزا؛ عضو انستیتوت مطالعات خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید که ثناءالله غفاری معروف به شهاب‌المهاجر؛ رهبر داعش خراسان برخلاف ادعای طالبان مبنی بر کشته شدن او، اکنون در بلوچستان پاکستان زندگی می‌کند.

blank

شانتی ماریت دسوزا؛ عضو انستیتوت مطالعات خاورمیانه واشنگتن در تازه‌ترین اظهاراتش به مجله «د دیپلمات» اعلام کرده که رهبر داعش زنده است و در بلوچستان پاکستان به سر می‌برد.

پیش از این، مقام‌های پاکستانی و طالبان اعلام کرده بودند که غفاری در ماه جون سال گذشته در ولایت کنر کشته شده است.

در همین حال، شانتی ماریت دسوزا تاکید کرده است که باید تمرکز بر مراکز اصلی شاخه‌ خراسان داعش در افغانستان و پاکستان گسترش یابد.

به گفته او، این تمرکز باید مرزهای آسیای مرکزی را نیز در بر بگیرد، زیرا داعش به‌دنبال گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای خود است.

این عضو انستیتوت مطالعات خاورمیانه واشنگتن افزوده که هرچند حمله اخیر داعش خراسان در ‌حومه مسکو نشان‌دهنده حضور چشمگیر این گروه در منطقه نیست، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از نفوذ آن در آسیایی مرکزی است.

حمله مرگبار شاخه‌ خراسان داعش بر یک سالون کنسرت در مسکو، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

فایننشال تایمز در گزارشی گفت که بازگشت القاعده و داعش در افغانستان قابل پیش‌بینی بود و این دو گروه در پناهگاه‌های قدیمی‌شان پناهگاه‌های جدید ساخته‌اند.

در این میان، انستیتوت مطالعات استراتژیک استرالیا گفته که حمله داعش در روسیه ادعای طالبان مبنی بر سرکوب داعش را بی‌اساس ثابت کرده است.

همچنین بسیاری از قانون‌گذاران در امریکا و مقام‌های برخی از کشورهای همسایه از تقویت گروه‌های تروریستی تحت حاکمیت طالبان در افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

طالبان اما به‌طور مکرر ادعا کرده‌اند که این گروه داعش را در کشور سرکوب کرده‌ است و از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *