حمله به کنسولی ایران در دمشق؛ مسکو خواهان برگزاری نشست شورای امنیت شد

به دنبال حمله مرگبار اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، مسکو خواهان برگزاری جلسه‌ توجیهی شورای امنیت سازمان ملل متحد در این باره شد.

blank

دیمیتری پولیانسکی؛ معاون نماینده روسیه در ملل متحد، خبر داد در پی درخواست جمهوری اسلامی ایران از شورای امنیت برای محکومیت حمله به ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق، مسکو خواهان برگزاری جلسه‌ توجیهی شورای امنیت در این باره شد. او همچنین گفته که با برگزاری جلسه امروز سه‌شنبه، ۱۴ حمل، موافقت شده است.

این در حالی است که پیشتر نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز خواستار محکومیت این «اقدام جنایتکارانه» و تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای رسیدگی به «نقض آشکار هنجارها و اصول بین‌المللی توسط رژیم اسرائیل» شد.

در همین حال، دو فرمانده سپاه و ۵ افسر همراه آنان در حمله روز دوشنبه منتسب به اسرائيل به کنسولگری ایران در سوریه کشته شدند.

از سوی دیگر، عربستان سعودی، قطر و پاکستان نیز حمله به سفارت ایران در سوریه را محکوم کرده اند.

عبداللهیان از ارسال «پیام مهم» به امریکا خبر داد
در پی حمله‌ رژیم اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق، حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه این کشور از ارسال «پیام مهم» به امریکا خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه‌ ایران بامداد امروز سه‌شنبه، ۱۴ حمل از ارسال «پیام مهم» به امریکا خبر داده و گفته است که ایالات متحده به‌عنوان حامی اسرائیل باید پاسخگو باشد.

او با نشر پیامی در ایکس گفته است که در پیوند به حمله‌ اسرائیل، نیمه‌شب گذشته مقام‌ سفارت سویس در ایران به‌عنوان حافظ منافع امریکا به وزارت خارجه‌ ایران احضار شده است.

او همچنین گفته: «در این احضار ابعاد حمله‌ تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسئوليت دولت امريكا مورد تأكيد قرار گرفت.»

وزیر خارجه‌ ایران افزوده: «پیام مهمی به دولت امریکا به‌عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. امریکا باید پاسخ‌گو باشد.»

اسرابیل روز گذشته در یک حمله‌ هوایی کنسولگری ایران در دمشق سوریه را هدف قرار داده است.

در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود که تمام ساختمان مورد هدف فروریخته است.

سپاه پاسداران تأیید کرده است که در این حمله محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی، از فرماندهانش در سوریه همراه با پنج نفر از افسران ایرانی کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ سپاه پاسداران آمده است که اسرائیل در «پی شکست‌های ترمیم‌ناپذیر در برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده‌ پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه»، ساختمان کنسولگری ایران را هدف قرار داده است.

در ادامه واکنش‌های مقام‌های ایرانی، ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران این حمله را «شدیدا» محکوم کرده و گفته: «جمهوری اسلامی ایران ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل، نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد.»

سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران افزوده است که ابعاد این حمله در حال بررسی است و مسئولیت عواقب و پیامدهای آن به دوش اسرائیل است.

کنعانی این حمله را نقض فاحش مقررات بین‌المللی، به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ ویانا دانسته و از جامعه‌‌ جهانی و سازمان‌ ملل متحد خواسته است که آن را با «قوی‌ترین عبارات» محکوم کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *