نمایندگان پارلمان بریتانیا: رفتار ما با همکاران افغان شرم‌آور است

دو نماینده پارلمان بریتانیا رفتار حکومت این کشور با همکاران افغان نیروهای انگلیسی را شرم‌آور خوانده‌اند.

blank

لوک بولارد و دن جارویس؛ نمایندگان حزب کارگر در پارلمان بریتانیا، روز یک‌شنبه، ۲۶ حمل طرح حکومت برای اخراج پناهجویان افغان همکار با بریتانیا به روآندا را «شرم‌آور» خواندند.

آنان گفته‌اند که عدم حمایت از همکاران افغان «سرکشی از وظیفه» و «توهین به نیروهای مسلح» است.

لوک پولارد و دن جارویس روز گذشته در مقاله‌ای مشترک در روزنامه دیلی تلگراف نوشتند که حدود سه سال قبل، حکومت بریتانیا طرح انتقال همکاران افغان نیروهای بریتانیایی راه‌اندازی کرد، اما به انبوه درخواست‌های پناهندگی آن‌ها رسیدگی نکرده‌است.

این دو نماینده جناح اپوزیسیون اظهار نگرانی کردند که حکومت ریشی سوناک در پارلمان بریتانیا تلاش دارد که برخی از پناهجویان افغان‌ واجد شرایط را به روآندا بفرستد.

آن‌ها حکومت را مقصر دانستند که به درخواست‌های همکاران پیشین خود رسیدگی نکرده و بر اثر آن، این افغان‌ها از راه قاچاق وارد بریتانیا شده‌اند.

ریشی سوناک؛ نخست‌وزیر بریتانیا، چندی پیش طرحی را مبنی بر اخراج پناهجویان غیرقانونی به روآندا روی دست گرفت.

به باور او، اجرای این طرح مانع ورود بی‌رویه پناهجویان به این کشور می‌شود، اما این برنامه به علت مخالفت دادگاه‌ عالی بریتانیا متوقف شده است.

پولارد و جارویس گفته‌اند که اگر حکومت به وعده خود مبنی بر حمایت از همکاران افغان جدی است، باید آن‌ها از جمله نیروهای امنیتی سابق را از انتقال به رواندا معاف کند.

آن‌ها حکومت بریتانیا را متهم کردند که هیچ طرحی برای انتقال آن‌ها به بریتانیا ندارد.

بنا بر گزارش رسانه‌های بریتانیایی، حدود ۲۰۰ کماندوی افغان تحت حمایت بریتانیا، با خطر اخراج از پاکستان به افغانستان مواجه‌اند. یک جنرال سابق بریتانیایی این امر را «خیانت» بریتانیا در حق همکاران افغانش خوانده است.

دو نماینده پارلمان طرح انتقال پناهجویان غیرمجاز به روآندا را شکست خورده توصیف کردند؛ طرحی که حکومت حدود ۵۰۰ میلیون پوند برای آن تاکنون هزینه کرده است.

پیش از این در ماه سرطان سال گذشته بیش از ده تن از چهره‌های مطرح سیاسی و نظامی بریتانیا در نامه‌ای به ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور خواستار رسیدگی به وضعیت پناهجویان افغان شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *