بازداشت صدها دانشجوی معترض ضد جنگ غزه در امریکا + تصاویر

همزمان با گسترش تظاهرات دانشجویی ضد جنگ غزه در بیش از ۶۰ دانشگاه امریکا، سرکوب معترضان هم تشدید شده و پولیس صدها دانشجوی معترض دیگر بازداشت کرده است.

همزمان با گسترش تظاهرات دانشجویی ضد جنگ غزه در امریکا، پولیس صدها دانشجوی معترض دیگر را روز یک‌شنبه، ۹ ثور بازداشت کرده است.

گفته می‌شود که دانشگاه پلی‌تکنیک ایالت کالیفرنیا هم به علت گسترش اعتراضات دانشجویی ناچار شده صنف‌های درس را غیرحضوری و آنلاین کند.

بربنیاد گزارش‌ها، جیل استاین؛ رهبر حزب سبز امریکا و نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، روز شنبه در میان بازداشت‌شدگان تحصن دانشجویی در دانشگاه سنت لوئیس ایالت میسوری بوده است.

دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه کاری و مالی با موسسات و افرادی هستند که با جنگ رژیم اسرائیل در غزه مرتبط‌اند.

در همین حال، برخی از دانشجویان یهودی، معترضان را متهم به سردادن شعارهای «یهودی‌ستیزانه» می‌کنند.

تحصن‌های شبانه‌روزی دانشجویان نخست روز ۱۷ آپریل با برپایی خیمه در محوطه چمن دانشگاه کلمبیا در نیویارک آغاز شد.

یورش پولیس به این کمپ و بازداشت دانشجویان، خیلی زود شعله اعتراضات را گسترده‌تر کرد به طوری که فورا دانشجویان در دانشگاه ییل ایالت کانتیکت کمپ دیگری برپا کردند و اکنون چندین کمپ و تحصن دانشجویی در سایر دانشگاه‌های آمریکا هم دایر شده است.

روز گذشته پولیس بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض را در دانشگاه نورت‌ایسترن بوستون بازداشت کرد چرا که مدعی بود دانشجویان به هشدار ماموران مبنی بر جمع کردن خیمه‌های خود از محوطه دانشگاه توجهی نکرده‌اند.

مقام‌های این دانشگاه در ایالت ماساچوست در ایکس مدعی شدند که «تظاهرکنندگان حرفه‌ای به میان تجمعات دانشجویی رخنه کرده‌اند» که هیچ ارتباطی با دانشگاه نورت‌ایسترن (در بوستون) ندارند.

در بیانیه دانشگاه ادعا شده که شعارهای یهودی‌ستیزانه سر داده شده و آمده؛ «ما این گونه نفرت پراکنی در داخل مجموعه دانشگاهی را برنمی‌تابیم». رهبران تجمعات دانشجویی در این دانشگاه این ادعاها را قویا تکذیب کرده‌اند.

 

در دانشگاه جنوب کالیفرنیا، تظاهرکنندگان حامی فلسطینیان، تنها چند روز پس از آن که پولیس تجمع آن‌ها در «آلومنای پارک» این دانشگاه را برهم زد، دوباره دور هم جمع شده‌اند.

تجمع‌ها در دانشگاه جنوب کالیفرنیا روز شنبه غالبا صلح‌آمیز گزارش شده است هرچند بخش اداری دانشگاه مدعی «آسیب‌زدن» به اموال دانشگاه شده است.

در دانشگاه ایالت ایندیانا هم پولیس ۲۳ معترض را روز شنبه بازداشت کرد.

در همین حال، روز شنبه اعتراضات در دانشگاه کلمبیا در نیویارک که شاهد نخستین یورش پولیس بود، آرام گزارش شد.

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در پی خشم دانشجویان نسبت به ادامه جنگ در غزه و کشته شدن هزاران غیرنظامی در این نواره باریک ساحلی، آغاز شد.

پس از آغاز حمله ارتش اسرائیل به داخل غزه که اکنون ۲۰۰ روز از آن گذشته، بخش اعظم این منطقه ویران و به گزارش تشکیلات بهداشتی غزه، ۳۴ هزار فلسطینی که اغلب آن‌ها غیرنظامیان بوده‌اند، کشته شده‌اند.

امریکا اصلی‌ترین حامی اسراییل در نسل‌کشی غزه است.

مطالب مرتبط