مقام‌های استخباراتی طالبان و امریکا دیدار می‌کنند

ریاست استخبارات طالبان اعلام کرده است که مقام‌های این گروه قرار است با مقام‌های استخباراتی امریکا در دوحه دیدار کنند.

ریاست استخبارات طالبان اعلام کرده است که مقام‌های این گروه قرار است ماه آینده با مقام‌های امریکا در دوحه دیدار کنند.

براساس گفته‌های طالبان، مقامات اطلاعاتی این گروه قرار است ماه آینده در دوحه با مقامات آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (CIA) ملاقات کنند، اگرچه تاریخ دقیق این دیدار هنوز تایید نشده است.

در همین حال، گفته‌ می‌شود «دستور کار اصلی این نشست، تقویت همکاری و گسترش دامنه عملیات سیستم‌های هواپیمایی بدون سرنشین ایالات متحده در داخل فضای هوایی افغانستان خواهد بود.»

ملا عبدالحق واثق؛ رییس استخبارات طالبان، رهبری یک هیات این گروه را بر عهده خواهد داشت که شامل مقامات بلندپایه‌ آنان است.

در این نشست قرار است ملا نورالحق نور به عنوان مذاکره‌کننده ارشد طالبان حضور یابد. او به خاطر مهارت‌ها و تخصص‌هایش در مذاکره با سازمان استخبارات ایالات متحده شناخته می‌شود.

واثق که چندین سال در گوانتانامو زندانی بود و یکی از پنج زندانی بود که در سال ۲۰۱۴ با سرباز امریکایی رابرت بو مبادله شد رهبری هیات طالبان را به عهده دارد.

در همین حال، سید عبدالرحیم، یکی از مقامات ارشد استخباراتی در دوران حکومت حامد کرزی، به مدیا لاین گفته: «مقامات وزارت خارجه ایالات متحده نیز در این نشست‌های مهم شرکت خواهند کرد.»

او همچنین گفته: «یک هدف اصلی برای مقامات امریکا، مقابله با فعالیت‌های رو به رشد داعش خراسان در منطقه است، زیرا معتقد اند که طالبان می‌توانند به طور موثر مخالف آن باشند.»

او ادعا کرد: «رییس استخبارات طالبان اخیرا از لندن بازدید کرده و با رییس MI-6 ملاقات داشته است.»

این در حالی است که سال ۱۴۰۱ نیز پس از کشته شدن رهبر القاعده در کابل، مقامات ارشد دولت امریکا برای اولين‌بار با هیات طالبان دیدار کردند.

سی‌ان‌ان در آن زمان به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که معاون سازمان سیا و یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا با هیات طالبان شامل رئیس استخبارات این گروه در دوحه دیدار کرده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ديويد کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی/سیا و تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان روز شنبه شانزدهم میزان ۱۴۰۱ با هیات طالبان شامل عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات این گروه گفتگو کرده‌اند.

سی‌ان‌ان گفته است مقامات امریکایی و طالبان در این دیدار درباره مبارزه با ترویسم گفتگو کرده‌اند. به گفته این شبکه خبری، کاخ سفيد ماه گذشته همکاری با طالبان در مورد مبارزه با تروريسم را «کاری در حال انجام» ناميد بود.

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکا در کابل، ایالات متحده و طالبان یک دیگر را به نقض توافقنامه دوحه متهم کردند.

مقامات امریکایی رهبران طالبان و شبکه حقانی را متهم کردند که از محل نگهداری ظواهری آگاه بودند اما طالبان حمله هوایی امریکا را محکوم و از حضور رهبر القاعده در کابل اظهار بی‌خبری کردند.

مطالب مرتبط