ادامه واکنش‌ها به کشتار نمازگزاران شیعه در هرات؛ گزارشگر سازمان ملل و اتحادیه اروپا محکوم کردند

حمله افراد مسلح به نمازگزاران شیعه در مسجدی در ولسوالی گذره هرات که 7 کشته و زخمی برجا گذاشت، واکنش‌های گسترده را در پی داشته است و نمایندگان و سفرای کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و سیاسیون آن را محکوم کرده‌اند.

ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان با محکوم کردن این حمله در صفحه ایکسش نوشته است که هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان همچنان مورد هدف قرار می‌گیرند و باید از آنها محافظت شود. او افزوده‌است: «همه شهروندان افغانستان حق دارند در آرامش عبادت کنند و باید بتوانند بدون ترس برای صلح دعا کنند».

پیشتر دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز این حمله را محکوم کرده بود و خواستار تحقیقات فوری درباره عاملان این رویداد شده بود.

رافایلا آیودیس؛ کاردار اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز در پیوند به این حمله گفته است که اتحادیه اروپا این حمله و «تمام اعمال خشونت‌آمیز» را «به شدت» محکوم می‌کند. او در صفحه ایکسش نوشته‌است که از حمله شب گذشته «بسیار اندوهگین» شده است.

بانو آیودیس با ابراز همدردی با قربانیان حمله شب گذشته تاکید کرده است که از جامعه شیعیان در افغانستان باید محافظت شود.

سفارت ترکیه در کابل نیز این حمله را به شدت محکوم کرده و گفته‌است که ترکیه «هر نوع تروریزم» را محکوم می‌کند.

نصیر احمد فایق؛ سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد هم در واکنش به این حمله مسلحانه «حملات هدفمند» علیه جوامع شیعه و غیرنظامیان در افغانستان را شدیداً محکوم کرد. او در بیانیه‌ای تصریح کرد: «حملات هدفمند علیه شیعیان در افغانستان و کشتار کودکان و مردم بی‌گناه در مساجد به شدت قابل محکوم است».

شماری از رهبران سیاسی افغان نیز با محکومیت شدید این حمله گفته‌اند که افغانستان به لانه امن تروریستان مبدل شده‌است. حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی؛ وزیر خارجه پیشین افغانستان در بیانیه‌ای گفته‌است که این حمله نشان‌دهنده تبدیل شدن افغانستان به لانه امن تروریستان است.

در بیانیه این حزب آمده‌است: «ادامه حاکمیت گروه طالبان به عنوان بخشی از این پدیده زشت سبب شده‌است تا فعالیت‌های مجموعه‌های تروریستی به‌گونه‌ روز‌افزون در کشور گسترش یابد».

سفارت ایران، نمایندگی سازمان ملل، حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین، عبدالله عبدالله؛ رییس شورای مصالحه ملی در دولت پیشین، جبهه آزادی که بر ضد طالبان می‌جنگد و شماری دیگر از نهادها و سیاسیون پیشتر این حمله را محکوم کرده بودند.

دو مهاجم مسلح شامگاه روز دوشنبه، 10 حوت بر نمازگزاران مسجد موسوم به «امام زمان» در ولسوالی گذره هرات حمله کردند. عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که در اثر این حمل ۶ نفر کشته و یک تن دیگر مجروح شده‌اند. امروز گزارش شد که شمار زخمیان این رویداد به نفر رسیده و یک زن و یک کودک نیز در جمع کشته‌شده‌های این رویداد قرار دارند.

هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است و طالبان گفته‌اند که بررسی‌ها در این باره را آغاز کرده‌اند.

امروز شمار زیادی از شیعیان در هرات در مراسم تدفین اجساد کشته شده تجمع کرده و ادامه حملات بر جوامع شیعی را «ضعف در تامین امنیت از سوی حاکمیت طالبان خواندند».

یک روحانی شیعه در این مراسم، خطاب به والی و مقامات طالبان در هرات گفت که سال گذشته تعهد به تامین امنیت برای شیعییان داده بودند اما رویداد دیروز نشاندهنده آنست که نباید این موضوع بیشتر از این به فراموشی سپرده شود.

او گفت که اگر این رویدادها پشت سر هم اتفاق بیافتد «جمع کردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود».

مطالب مرتبط