نتانیاهو از بایدن خواست تا از صدور حکم بازداشتش جلوگیری کند

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که به دنبال گمانه‌زنی‌ها از احتمال صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد این کشور از سوی دیوان کیفری بین‌الملل، آقای نتانیاهو از رییس جمهور امریکا خواسته که از صدور این حکم جلوگیری کند.

پایگاه خبری «اکسیوس» گزارش داده که نخست وزیراسرائیل از جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا در مورد ممانعت از صدور حکم بازداشت مقامات ارشد این کشور از سوی دیوان کیفری بین‌الملل درخواست کمک کرده است.

بر بنیاد گزارش، این درخواست نتانیاهو در جریان گفتگوی تلفنی که دو طرف عصر روز یکشنبه با هم داشتند، مطرح شد و نتانیاهو خواستار ممانعت از صدور حکم‌های بازداشتی شد که شخص او و یا وزیر جنگ کابینه‌اش و یا رییس ستاد کل ارتش این کشور را هدف قرار می‌دهند.

همزمان اعضای کنگره امریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به دادگاه لاهه درخصوص صدور حکم‌های بازداشت مقامات اسرائیل هشدار داده و گفته‌اند که چنین اقدامی با پاسخ امریکا مواجه خواهد شد.

امریکا مخالفت خود را با تحقیقات این دادگاه درباره اقدامات اسرائیل در نوار غزه ابراز کرده و سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که «موضعگیری واشنگتن در مورد تحقیقات دادگاه لاهه کاملاً روشن است و ما آن را تایید نمی‌کنیم و باور نداریم که این تحقیقات در دایره اختیارات آن باشد.»

دیوان کیفری بین‌الملل مستقر در شهر لاهه هالند، پیش از این از اسرائیل خواسته بود اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه و توقف تحریک مستقیم به ارتکاب چنین جنایتی در پیش بگیرد.

رسانه‌های اسرائیلی پیشتر گزارش داده بودند که احتمال صدور حکم جلب یا بازداشت، نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش این کشور از سوی دادگاه لاهه در روزهای آینده وجود دارد.

مطالب مرتبط