قزاقستان و ترکمنستان مرکز لجستیکی مشترک با طالبان ایجاد می‌کنند

نورالدین عزیزی؛ وزیر تجارت طالبان از توافق با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی مشترک با این گروه برای صادرات کالا در منطقه خبر داده است.

نورالدین عزیزی: در سال گذشته به ارزش ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دالر کالا به  پاکستان صادرات داشتیم | خبرگزاری معمار

خبرگزاری رویترز امروز پنج‌شنبه، 13 ثور در گزارشی از قول این مقام طالبان نوشته است که این مرکز لجستیکی در غرب افغانستان ایجاد خواهد شد و نفت روسیه را به جنوب آسیا صادر خواهد کرد.

آقای عزیزی گفته که پس از نشست هفته گذشته این گروه با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه، توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

او افزوده که پس از شش ماه گفتگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر صنعت و تجارت طالبان گفته که مرکز لجستیکی جدید، بخشی از تلاش‌های گسترده‌ برای استفاده از موقعیت استراتژیک افغانستان است که زمانی گذرگاه تجارتی جاده ابریشم بود.

وی افزوده‌است: «براساس گفتگوهایی که ما انجام داده‌ایم، قرار است این مرکز لجستیکی در هرات ایجاد شود و می‌تواند شمال آسیا را به جنوب آسیا وصل کند».

آقای عزیزی گفت این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

رویترز به نقل از آقای عزیزی نوشت طالبان با مقامات چینی در مورد ساخت جاده واخان که افغانستان را به چین وصل می کند نیز در حال مذاکره اند.

این مقام طالبان ابراز امیدواری کرده که افغانستان به مسیر تجارت میان چین و ایران تبدیل شود.

پیشتر مقام‌های طالبان گفته بودند که افغانستان را به چهارراه اتصال منطقوی تبدیل خواهند کرد. مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی طالبان چند روز پیش در مراسمی در کابل گفت که اتصال منطقوی بدون افغانستان ممکن نیست و طالبان در خصوص استفاده از موقعیت افغانستان برنامه دارند.

مطالب مرتبط