حزب جمعیت عامل اعتراضات بدخشان را «ستم و تبعیض» طالبان دانست

همزمان با اعتراضات گسترده در بدخشان علیه طالبان، حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید: «یگانه عامل اعتراضات در بدخشان ستم و تبعیض طالبان است».

حزب جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح‌الدین ربانی، امروز یک‌شنبه، ۱۶ ثور در واکنش به اعتراضات در بدخشان علیه طالبان گفته است که یگانه عامل این اعتراضات «ظلم، ستم و تبعیض‌های مبتنی بر عصبیت می‌باشد».

این حزب در اعلامیه‌ای گفته است که «تعرض، قتل، رفتار اهانت‌بار و سرکوب مردم ولایت بدخشان از جانب گروه طالبان را قویا محکوم می‌کند».

در اعلامیه‌‌ این حزب آمده: «مردم بدخشان و همه‌ شهروندان افغانستان به نیکی می‌دانند که گروه طالبان به‌جز نیت و عملکرد مستبدانه و خودخواهانه، هیچ‌گونه هدف شرعی و خیراندیشانه‌ی دیگر نسبت به مردم عزت‌مند کشور ندارد و به‌عنوان یک گروه غیرمسئول نیابتی با عملکرد تروریستی، افغانستان را به گروگان گرفته‌ است.»

حزب جمعیت اسلامی افغانستان به اعضای محلی طالبان در بدخشان گفته است که همکاری با این گروه «مصداق آشکار ضمیرفروشی و خیانت است و بدخشانیان هرگز چنین خیانتی را فراموش نخواهند کرد».

این حزب افزوده: «نباید برای برآورده‌سازی هدف‌های خصمانه‌ دیگران چوب سوخت این معرکه‌ باطل شد و به نیابت از آنان سلاح دشمنی در برابر مردم خویش حمل کرد و اجازه داد به ازرش‌ها، باور‌ها، فرهنگ و حیثیت آنان تعرض صورت گیرد.»

ولسوالی‌های «درایم» و «ارگو»‌ی بدخشان در دو روز اخیر و پس از کشته‌شدن دست‌کم دو غیرنظامی در این دو ولسوالی «براثر تیراندازی نیروهای طالبان»، شاهد اعتراضات گسترده علیه این گروه بودند.

منابع محلی می‌گویند که پس از آن‌که مردم محل در این دو ولسوالی مانع تخریب مزارع تریاک شدند، نیروهای قطعه‌ی مبارزه با مواد مخدر طالبان بر آنان تیراندازی کرده‌اند که یک نفر در ولسوالی درایم کشته و در ولسوالی ارگو نیز یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شده‌اند.

براساس گزارش‌ها، در هردو ولسوالی، پس از تیراندازی نیروهای طالبان و کشته‌شدن غیرنظامیان، مردم دست به اعتراض زدند و از جمله شعار «مرگ بر امارت» سر دادند.

در همین حال، طالبان برای بررسی این اعتراضات هیأتی را به سرپرستی فصیح‌الدین فطرت؛ رییس ستاد ارتش خود توظیف کرده‌اند.

طالبان شنبه‌شب، ۱۵ ثور اعلام کردند که برای بررسی اعتراضات ساکنان بدخشان هیأتی به رهبری فصیح‌الدین فطرت؛ رییس ستاد ارتش این گروه، ایجاد شده ‌است.

فصیح‌الدین فطرت از مقامات نظامی تاجیک‌تبار و بدخشانی طالبان است.

او پیش از این نیز برای سرکوب شورش گروه‌های ضد طالبان و طالبان بدخشانی به این ولایت اعزام شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان با نشر اعلامیه‌ای ادعا کرده است که شماری از ساکنان بدخشان به دلیل تخریب «مزارع تریاک» دست به تظاهرات زده‌اند.

در این اعلامیه آمده: «شماری از متخلفین بر [ جنگجویان طالبان] هجوم برده و سبب رویدادهای ناگوار شده‌اند.»

این در حالی است که دو روز گذشته ولسوالی‌های «درایم» ارگو و جرم ولایت بدخشان گواه اعتراضات مردمی در برابر طالبان بود.

اعتراض‌‌کنندگان دلیل ایستادگی‌ در برابر این گروه را «ظلم و تجاوز به حریم خصوصی‌شان» از سوی طالبان پشتون‌تبار عنوان می‌کنند.

در همین حال، طالبان در پاسخ به خواست‌های معترضان گلوله شلیک کردند و در پی آن دست‌کم دو تن جان باخته و بیش از ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

مطالب مرتبط