اعتراضات بدخشان؛ «مجمع فدرال‌خواهان» خواستار حمایت جریان‌های سیاسی شد

همزمان با ادامه اعتراضات در بدخشان، «مجمع فدرال‌‌خواهان افغانستان» از جریان‌های سیاسی و مردم افغانستان خواست از این اعتراضات حمایت کنند.

مجمع فدرال‌خواهان افغانستان، امروز یک‌شنبه، ۱۶ ثور از جریان‌های سیاسی و مردم افغانستان خواست که «برای پایان دادن به استبداد قومی» از اعتراضات مردم بدخشان حمایت کنند.

این سازمان گفته که دلیل اصلی اعتراضات بدخشان، هژمونی قومی طالبان و تجاوز بر حریم خصوصی مردم بوده است.

در بیانیه‌ مجمع فدرال‌خواهان افغانستان آمده: «تا زمانی‌ که نظام فدرالی ایجاد نشود و مردم در محلات مدیریت امور خود را بر عهده نگیرند، امکان تحقق حقوق، تحصیل عدالت و آزادی وجود ندارد.»

مردم بدخشان در دو روز گذشته در تجمعاتی اعتراضی علیه طالبان، شعار «مرگ بر امارت» سر دادند و خواهان اخراج این گروه از مناطق خود شدند.

منابع می‌گویند که طالبان پنج نفر از بزرگان ولسوالی درایم ولایت بدخشان را به بهانه گفتگو با خود بردند، اما بازداشت کردند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله طالبان تایید کرده که نیروهای این گروه یک فرد ملکی را در ولسوالی درایم ولایت بدخشان کشته‌اند.

مردم بدخشان گفته‌اند طالبان یک پیرمرد را در درایم و یک جوان ۲۵ ساله را در ولسوالی ارگو کشته‌اند.

معترضان در ولسوالی درایم بدخشان می‌گویند اعضای طالبان کوچه به کوچه و خانه به خانه مردم این ولسوالی را آزار و اذیت می‌کنند.

یکی از معترضان گفته که حتی به عفت زنان دست‌درازی شده و طالبان به «ناموس، دین و حریم خصوصی» مردم تجاوز می‌کنند.

مجمع فدرال‌ خواهان افغانستان گفته اعتراض‌های بدخشان نمونه بارز و برجسته‌ از اوج نارضایتی مردم از «رژیم استبدادی و قومی طالبان» است.

در بیانیه این مجمع آمده است که «مردم بدخشان در اوج فقر و تنگدستی و بی‌پناهی رو در روی بی‌رحم‌ترین گروه سینه سپر کرده‌اند تا به بهای از دست دادن جان‌شان از عزت، ناموس و شرف خود دفاع کنند و بر تمامیت خواهی، فزون طلبی و هژمونی جنون‌آمیز قومی این گروه نه بگویند.»

در همین حال، فصیح‌الدین فطرت؛ رییس ستاد ارتش طالبان که خود تاجیک‌تبار و بدخشانی است و به تازگی در رأس هیاتی از سوی طالبان برای پایان اعتراضات مردمی مقرر شده، در یک پیام صوتی اعتراضات مردم را به کشت تریاک ربط داده و سنگ پرتاب کردن به سوی طالبان را «توهین به خود مردم» می‌داند و می‌گوید که نباید دیگر کسی اعتراض کند.

او می‌گوید: «این بد است که یک عالم دین مردم را به خاطر تریاک تشویق به بغاوت می‌کند.»

این گفته‌ها در حالی ابلاغ می‌شود که معترضان و عالمان درایم و ارگو می‌گویند که طالبان به خانه‌های‌شان تعدی کرده و باید از این ولسوالی‌ها بیرون شوند.

این در حالی است که از سه روز به این طرف مردم در بدخشان دست به اعتراض گسترده‌ای علیه طالبان زده‌اند.

مطالب مرتبط