سفر رییس جمهور چین به فرانسه؛ اویغورها در پاریس تجمع کردند

شی جین‌‎پینگ؛ رییس جمهور چین در سفری رسمی ۲ روزه به فرانسه رفته و قرار است به صربستان و مجارستان هم سفر کند. همزمان با این، شماری از اویغورهای مسلمان در پاریس تجمع اعتراضی کرده و خواستار توقف فوری کار اجباری این اقلیت در اردوگاه‌های چین شده‌اند.

رییس‌ جمهور چین صبح روز دوشنبه ۶ ماه مه در فرودگاه اورلی پاریس توسط، گابریل آتال، نخست وزیر فرانسه مورد استقبال قرار گرفت. وی بلافاصله در کاخ الیزه از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پذیرایی شد.

بر بنیاد گزارش رسانه‌های فرانسوی، روسای جمهور دو کشور در نخست به موضوع جنگ در اوکراین خواهند پرداخت و نیز درباره بحران خاور میان گفتگو خواهند کرد.

به گزارش الیزه، با توجه به این که چین «یکی از شرکای اصلی روسیه» است، فرانسه تلاش خواهد کرد تا پکن را تشویق کند که «از اهرم‌هایی که برای مهار مسکو در اختیار دارد برای حل این مناقشه استفاده کند».

اویغورهای مسلمان در اعتراض به سفر شی‌ جین‌پینگ به فرانسه در پاریس تجمع کرده‌اند. آن‌ها در پوسترهایی که به دست گرفتند خواهان پایان کار اجباری و اردوگاه‌های بازآموزی سیاسی اویغورهای مسلمان شدند.

در ایالت سین کیانگ چین بیش از ده میلیون مسلمان اویغور زندگی می‌کنند. آن‌ها ترک‌تبارند و رهبری کمونیست چین اویغورها را از بسیاری حقوق محروم کرده است. سازمان‌های حقوق بشری بارها از سرکوب سیاسی و فرهنگی اویغورها در چین انتقاد کرده‌اند.

رییس جمهور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اطمینان داده بود که به موضوع حساس حقوق بشر در چین نیز رسیدگی خواهد کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *