اعتراضات بدخشان؛ طالبان عوامل شلیک به سوی مردم را محاکمه می‌کنند

همزمان با ادامه اعتراضات گسترده مردمی در بدخشان، طالبان در یک عقب‌نشینی آشکار از مواضع پیشین خود قول داده‌اند که نیروهای اعزامی به بدخشان را تغییر داده و کسانی را که به سمت مردم شلیک کردند محاکمه می‌کنند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله طالبان در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی گفت که هیات اعزامی این گروه در گفتگو با بزرگان محلی پذیرفته است نیروهایی را که برای از بین بردن مزارع خشخاش به آنجا فرستاده، تغییر ‌دهد و افراد دیگری را جایگزین کند.

او همچنین گفت: «مردم محلی می‌خواهند کسانی که به سوی آن‌ها تیراندازی کرده‌اند محاکمه شوند و موضوع کشته‌شدگان در یک دادگاه شرعی رسیدگی شود. این درخواست‌ کاملا موجه است، افرادی که تیراندازی کرده‌اند را به محاکم معرفی می‌کنیم.»

یکی از خواسته‌های معترضان، بیرون رفتن نیروهای طالبان «غیربومی» از بدخشان است.

دو نفر در تیراندازی نیروهای طالبان در دو ولسوالی ارگو و درایم کشته و یک نفر زخمی شده‌اند.

سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که کار از بین بردن مزارع خشخاش ادامه دارد و «حالا وضعیت کاملا عادی است.»

پیشتر منابع محلی در بدخشان گفتند که در پی اعتراضات اخیر، حکومت طالبان دست‌کم ۸ نفر را در ولسوالی ارگو بازداشت کرده‌اند و به گفته این منابع، بازداشت‌شدگان «شکنجه» شده‌اند.

ذبیح‌الله امیری؛ رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان به بی‌بی‌سی گفت که آمار دقیق افراد بازداشت شده را ندارد؛ اما «شاید» افراد مخرب «گرفتار» ‌شوند. طالبان شکنجه را تکذیب می‌کنند.

هیاتی به ریاست فصیح‌الدین فطرت؛ ریيس ستاد ارتش حکومت طالبان با متنفذین و روحانیون محلی در حال گفتگوست و تلاش‌ برای آزادی افراد بازداشت شده جریان دارد.

آقای فطرت در یک پیام صوتی با اشاره به اعتراضات اخیر، گفت: «به همه مسئولین بگویم که در تخریب کشت کوکنار امارت اسلامی [حکومت طالبان] جدی است و با این تظاهرات‌ها هم [متوقف] نمی‌شود.»

«جبهه مقاومت ملی» به رهبری احمد مسعود نیز دیشب در بیانیه‌ای گفت که در «حمایت از مردم با عزت و عدالت‌خواه بدخشان»، عملیات ویژه‌ای را در یک ماه آینده علیه نیروهای حکومت طالبان انجام خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *