سفیر پیشین ایران: آب وارد شده به ایران سیلابی بود که طالبان نتوانستند مهار کنند

ابوالفضل ظهره‌وند؛ سفیر پیشین ایران در افغانستان اعلام کرده است آبی که چند روز پیش وارد ایران شد، به خاطر سیلابی است که طالبان امکان مهار آن را نداشتند.

رسانه‌های ایرانی امروز شنبه، ۲۲ ثور گزارش داده‌اند که ابوالفضل ظهره‌وند؛ سفیر پیشین ایران در افغانستان اعلام کرده است آب وارد شده به ایران سیلابی بود که طالبان قادر به مهار آن نبود.

خبرگزاری انرژی پرس ایران گزارش داده که ابوالفضل ظهره‌وند، آب سرازیر شده از افغانستان به ایران را به خاطر سیلاب در روزهای گذشته دانسته که طالبان قادر به کنترول آن نبوده و «مجبور شدند به سمت ایران بفرستند.»

او همچنین گفته: «اکنون اوضاع افغانستان در حال فروپاشی و ویرانی است و همین آب موجود را هم نمی‌توانند استفاده کنند.»

به گفته سفیر پیشین ایران در افغانستان، طالبان آب را نگهداری می‌کنند تا فقط به مصرف کشت خشخاش برسانند، دلیل دیگری برای ساخت سد وجود ندارد.

طالبان اخیرا اعلام کردند که عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی رییس الوزرای این گروه در سفری به ولایت هرات، کار تکمیل بخش‌های باقی‌مانده بند آب پاشدان را افتتاح کرد.

سد پاشدان در ولسوالی کرخ و در ۲۵ کیلومتری شهر هرات نزدیک به ایران موقعیت دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند گفته که طالبان در پروژه سد پاشدان در نظر دارد همان مختصر آبی را هم که به سمت ایران روانه می‌شود، مهار کند و از این موضوع به عنوان اهرم فشار و بهم‌ریختگی در ایران استفاده می‌کند.

او افزوده: «طالبان در کنار امریکا علیه ایران همکاری می‌کند. تصور آن‌ها بر این بوده که ایران از جنبه آب آسیب‌پذیر است و در نظر دارند از آب به عنوان اهرم فشار علیه ایران در بهم ریختن ظرفیت ژئوپولیتیکی منطقه و جابه‌جایی مردم در مرزهای شرقی ایران و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در کشور ما استفاده کنند؛ یعنی هم از مولفه تروریزم و هم مولفه آب علیه ایران استفاده می‌کنند.»

به گفته سفیر پیشین ایران در افغانستان، طالبان پول و متخصص ندارد که بخواهد پروژه سدسازی را اجرا کند.

ابوالفضل ظهره‌وند گفت که طالبان آب را از آمودریا هم برمی‌دارند که منطقه و آسیای میانه را بهم بریزند و نیروهای خود را جابه‌جا کنند و «در واقع قوم‌زدایی کنند و پشتون‌ها را به این منطقه ببرند، به عبارت دیگر تمامی هدف‌شان برخلاف منافع منطقه است.»

مطالب مرتبط