ایران از وقت‌کُشی طالبان برای پذیرش کمک‌های بشری به سیلاب‌زدگان انتقاد کرد

حسن کاظمی قمی؛ نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در واکنش به سیلاب‌های مرگبار در بغلان و دیگر ولایات کشور گفته‌است که طالبان ساعت‌های طلایی برای نجات جان انسان‌ها از طریق پذیرش کمک‌های بشردوستانه را صرف «هماهنگی و رایزنی» برای پذیرش این کمک‌ها می‌کنند.

آقای قمی امروز یکشنبه، 23 ثور در حساب ایکسش نوشته‌است که رویه طالبان در قسمت پذیرش این کمک‌ها برای قربانیان سیلاب در بغلان نامعلوم است.

او با اعلام آمادگی ایران برای ارسال نیروهای امدادرسانی و اقلام کمکی نوشته است: «این در صورتی است که رویکردهای نامتوازن و رویه‌های نامعلوم در نحوه پذیرش کمک‌های انسان‌دوستانه شفاف بیان شود».

این مقام ایرانی همچنین گفته‌است که در زمین لرزه مرگبار هرات نیز ساعات طلایی به جای نجات انسان‌ها، صرف هماهنگی و رایزنی شد.

او افزوده که ایران آماده است اگر طالبان درخواست کنند، نیروهای امدادی، تیم‌های پزشکی و هدایای مردم را از طریق هلال احمر و «کمیته امداد خمینی» به سیلاب‌زدگان ولایات شمال افغانستان برساند.

هنوز طالبان به درخواست کمک ایران پاسخی نداده‌اند.

سیلاب‌های مرگبار روز جمعه در بغلان صدها کشته و زخمی برجا گذاشته است و منابع محلی در بغلان می‌گویند که آسیب‌دیدگان این رویداد به کمک‌های فوری بشری نیاز دارند.

مطالب مرتبط