اردوغان: نتانیاهو در نسل‌کشی از «هیتلر» جلوتر است

رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه در مصاحبه با یک رسانه یونانی بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم کرده و گفته که این نسل‌کشی در حدی است که اگر «هیتلر» زنده می‌بود، باعث حسادتش می‌شد.

آقای اردوغان در مصاحبه‌ای با روزنامه یونانی «کاتیمرینی» که امروز یکشنبه، 12 می منتشر شد گفته‌است که اسرائیل غیر نظامیان، بیمارستان‌ها و کاروان‌های کمک‌رسانی را هدف قرار می‌دهد و به فلسطینیان در محاصره، گرسنگی عمدی می‌دهد.

او افزود که بنیامین نتانیاهو غزه را به یک «زندان روباز» تبدیل کرده و تصریح کرد: «نتانیاهو با روش‌های نسل‌کشی که به کار گرفته، به سطحی رسیده که اگر اگر آدولف هیتلر [رهبر نازی‌های آلمان] زنده می‌بود، به آن حسادت می‌کرد».

رییس جمهور ترکیه در ادامه گفته که حماس با آتش‌بس موافقت کرده اما اسرائیل بهانه‌تراشی کرده و به دلیل تمایلش به اشغالگری، آتش‌بس نمی‌کند.

اردوغان تا کنون چندین بار نخست‌وزیر اسرائیل را به دلیل نسل‌کشی در غزه «بدتر از هیتلر» توصیف کرده است. او در ماه مارچ گفته بود که «نتانیاهو و دولتش با جنایات علیه بشریت در غزه، مانند نازی‌های امروزی، نام خود را در کنار هیتلر، موسولینی و استالین می‌نویسند».

علاو بر این، رییس جمهور ترکیه در مصاحبه روز یکشنبه خود گفته که که اقدامات حماس نوعی پاسخ طبیعی به کنترل اسرائیل بر سرزمین های فلسطینی است و خواسته این گروه فلسطینی این است که «سرزمین های فلسطینی اشغال شده توسط اسرائیل را پس بگیرد و کشور خود را داشته باشند».

او افزوده‌است: «اگر فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی بیت‌المقدس شرقی، یک کشور مستقل و از لحاظ جغرافیایی یکپارچه می‌بود،‌ آن وقت آیا نیازی به این مقاومت بود؟»

علاوه بر این، اردوغان گفت که حماس نیز اعلام کرده که اگر این اتفاق بیفتد، شاخه نظامی خود را منحل کرده و به عنوان یک حزب سیاسی به راه خود ادامه خواهد داد.

ترکیه که در سال‌های اخیر روابط خود با اسرائیل را تقویت کرده بود، هفته گذشته از تعلیق روابط تجاری با این کشور خبر داد. دلیل تعلیق تجارت بین دو کشور از سوی مقام‌های ترکیه اعلام نشده است اما گمان می‌رود جنگ جاری در غزه دلیل این تصمیم باشد.

مطالب مرتبط