وزیر طالبان به اردوغان: امیدوارم در حل مسائل امت اسلامی نقش مهمی داشته باشید

طالبان اعلام کرده‌اند که سرپرست وزارت حق و اوقاف این گروه با رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرده و ابراز امیدواری کرده که او در حل مسائل امت اسلامی نقش مهمی داشته باشد.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان، امروز دوشنبه، ۲۴ ثور اعلام کرده که نورمحمد ثاقب؛ وزیر ارشاد، حج و اوقاف این گروه در حاشیه نشست مشورتی علمای جهان اسلام با رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرده است.

به گفته طالبان، آقای اردوغان از ثبات افغانستان و وضعیت خوب کنونی ابراز خوشحالی کرد.

آقای ثاقب ضمن تشکر از اردوغان از گفتگو با او گفته: «افغانستان خواستار روابط خوب و پیشرفته با کشور برادر ترکیه است و از شما انتظار می‌رود که در حل مسائل امت اسلامی نقش مهمی داشته باشید.»

این در حالی است که اخیرا هیاتی از طالبان به ریاست نورمحمد ثاقب جهت شرکت در نشست مشورتی علمای جهان اسلام کابل را به مقصد ترکیه ترک کردند.

اردوغان علیرغم انتقادات گسترده و عریان از حمله اسراییل به غزه و کشتار فلسطینیان، همچنان روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با این رژیم را حفظ کرده است.

ترکیه اگرچه اخیرا پس از ۷ ماه از جنگ غزه و کشته شدن بیش از ۳۵ هزار فلسطینی اعلام کرد که تا زمان پایان کشتار، روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع می‌کند؛ اما گزارش‌ها حاکی است که همچنان کشتی‌های تجاری ترکیه به مقصد اسراییل حرکت می‌کنند.

ارزش تجارت ترکیه و اسراییل حدود ۷ میلیارد دالر است.

مطالب مرتبط