مسابقه تسلیحاتی در آسیای مرکزی با خرید گسترده پهپاد

مرکز مطالعات آسیای مرکزی گزارش داده است که بسیاری از کشورهای آسیای‌ میانه از کشورهایی مانند روسیه، ترکیه، ایران، امریکا و حتی اسرائیل پهپاد می‌خرند.

بربنیاد گزارش‌ها، با وجود این‌که هیچ درگیری نظامی در منطقه آسیای‌ میانه وجود ندارد، کشورهای این منطقه به سمت هواپیماهای بدون سرنشین روی آورده‌ و با ترکیه، روسیه، امریکا و حتی اسراییل در این زمینه همکاری می‌کنند.

منابع گزارش داده‌اند که ترکمنستان به پهپادهای بایراکتار ترکیه، پهپادهای بوسل بلاروسی، پهپادهای توربوفن موشکی چین و پهپادهای کامیکاز اسکای استرایکر اسرائیل دست یافته است.

در همین حال، تاجیکستان نیز در سال ۲۰۲۲ درخواست خرید پهپادهای ایرانی ابابیل-2 را ارائه کرده است.

سپس چندین پهپاد دیگر از نوع پوما به عنوان بخشی از همکاری با ایالات متحده دریافت شده است و مقامات این کشور خرید بایراکتارهای ترکیه را نیز در نظر گرفته‌اند.

براساس اعلام کامچی‌بک تاشیف؛ رییس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، این کشور هواپیماهای بدون سرنشین”Akynzhi” و “Aksungur” را از ترکیه و پهپادهای انفرادی از چین، آلمان و امارات خریداری کرده است.

او همچنین گفته است که ١.٣ میلیارد دالر برای تجهیز مجدد ارتش قرقیزستان به سلاح های مدرن طی ٢.٥ سال هزینه شده است.

ارتش ازبکستان نیز در حال حاضر با پهپادهای عملیاتی-تاکتیکی “Bayraktar TB-2” ترکیه و “Wing Loong-I” چین مجهز شده است.

همچنین اعلام شده است که ازبکستان تولید پهپاد شناسایی عمودی برخاست و فرود لوچین خود را آغاز کرده است.

قزاقستان در سال ٢٠٢١ پروازهای آزمایشی مجموعه پهپادهای شناسایی شاگالا خود را انجام داد؛ اما هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست که آیا آن‌ها وارد خدمت ارتش این کشور شده‌اند یا خیر.

قزاقستان در سال ٢٠٢٢ تفاهم‌نامه‌ای را با طرف ترکیه‌ای در زمینه همکاری نظامی-فنی با شرکت هوافضای این کشور امضا کرد که بر اساس آن مونتاژ و نگهداری پهپادهای تهاجمی آنکا در آینده نزدیک در قزاقستان آغاز خواهد شد.

ارتش قزاقستان پهپادهای شناسایی و تهاجمی Wing Loong-I چینی، Orlanov-10″ روسی و Skylark-1LEX اسرائیلی را نیز در زرادخانه خود دارد.

در میان کشورهای آسیای میانه، تاکنون تنها قزاقستان است که تلاش می‌کند تولید سیستم های جنگ الکترونیکی خود مانند Korgan و Sunkar را ایجاد کند. دیگر کشورهای منطقه به پیشرفت‌های تولیدکنندگان روسی اولویت می‌دهند.

مطالب مرتبط