نخست‌وزیر اسلواکیا از خطر مرگ نجات یافت

معاون نخست‌وزیر اسلواکیا اعلام کرده است که نخست‌وزیر این کشور پس از ترور از خطر مرگ نجات یافته است.

توماس تارابا؛ معاون نخست‌وزیر و وزیر محیط‌زیست اسلواکیا، بامداد امروز پنج‌شنبه ۲۷ ثور، خبر داد که رابرت فیتسو؛ نخست‌وزیر این کشور از خطر مرگ گذشته و دیگر در وضعیت خطرناک قرار ندارد.

او روز چهارشنبه پس از خروج از جلسه هیات دولت، هدف چند گلوله قرار گرفت.

نخست‌وزیر اسلواکیا عصر روز چهارشنبه تحت عمل جراحی واقع شد.

براساس گزارش‌ها، یک شهروند ۷۱ ساله اسلواکی، پنج گلوله به روبرت فیتسو شلیک کرد.

تارابا به بی‌بی‌سی گفته: «من بسیار شوکه شدم. خوشبختانه تا آنجا که می‌دانم عمل جراحی به خوبی انجام شد و حدس می‌زنم نخست‌وزیر زنده بماند. در حال حاضر خطر مرگ او را تهدید نمی‌کند.»

تارابا گفت یک گلوله از شکم فیتسو عبور کرد و گلوله دوم به مفصل او اصابت کرد.

رابرت کالیناک؛ وزیر دفاع اسلواکیا، ساعاتی پیش در یک نشست خبری گفت که فیتسو به‌دلیل اصابت چند گلوله در چند ناحیه دچار جراحت‌های جدی شده است.

ماتوس سوتاج استوک؛ وزیر داخله اسلواکیا نیز پیشتر گفته بود که فیتسو در حالی که در اتاق عمل است، در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

حمله به فیتسو پس از پایان جلسه هیات دولت در شهر هاندلوا در مرکز اسلواکیا به وقوع پیوست.

ضارب که چندین گلوله به سوی نخست‌وزیر اسلواکیا شلیک کرده بود، به دست نیروهای امنیتی حاضر در محل حادثه بازداشت شد.

فرد مهاجم در میان گروه اندکی از مردم که خارج از محل برگزاری جلسه هیات دولت، تجمع کرده و در انتظار ملاقات با فیتسو بودند، مخفی شده بود.

زوزانا چاپوتووا؛ رییس‌ جمهور اسلواکیا سوء قصد به جان فیتسو را «وحشیانه و بی‌پروا» و «حمله‌ای علیه دموکراسی» دانست و اعلام کرد دستگاه‌های مسئول در حال تحقیق درباره این رویداد هستند و اطلاعات تکمیلی در این زمینه را منتشر خواهند کرد.

او از مردم این کشور خواست از انتشار شایعات تایید نشده درباره این حمله خودداری کنند.

در ماه اسد سال گذشته، حزب چپ‌گرای اسمر، به رهبری فیتسو، برنده انتخابات پارلمانی اسلواکیا شد.

فیتسو پیش از انتخابات وعده داده بود در صورت پیروزی حزب متبوعش، کمک‌های نظامی اسلواکیا به همسایه خود اوکراین را متوقف کند.

او در جمع هواداران خود گفته بود اگر به قدرت برسد، اجازه ارسال حتی «یک گلوله» به اوکراین را نخواهد داد.

فیتسو پیش از این دو بار، از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، نخست‌وزیر اسلواکیا بود، اما پس از جنجال در مورد کشته شدن یک روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۸ از قدرت کناره گرفت.

ولادیمیر پوتین؛ ریيس‌ جمهور روسیه در واکنش به حمله به نخست‌وزیر اسلواکیا، او را «مردی شجاع و با روحیه قوی» خواند و ابراز امیدواری کرد فیتسو هرچه زودتر سلامتی خود را به دست آورد.

ولودیمیر زلنسکی؛ ریيس‌ جمهور اوکراین هم در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، سوءقصد به جان فیتسو را «وحشتناک» توصیف و آن را به شدت محکوم کرد.

او با وعده قطع کمک‌های نظامی به اوکراین به قدرت رسید.

مطالب مرتبط