وزیر خارجه طالبان: تلاش می‌کنیم اما نمی‌توانیم افغانستان را خودکفا بسازیم

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان در نشستی با نمایندگان سازمان ملل در کابل گفت که حکومت این گروه تلاش می‌کند افغانستان را به خودکفایی اقتصادی برساند اما این کار را نمی‌تواند. او خواستار کمک‌های مالی جامعه جهانی شده است.

وزارت خارجه طالبان امروز پنجشنبه، 27 ثور نشستی را برای هماهنگی با سازمان ملل برای رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در بغلان برگزار کرد.

وزارت خارجه طالبان در خبرنامه‌ای نوشت که در این نشست در مورد نیازهای مردم افغانستان، اولویت‌های طالبان، کمک‌های سازمان ملل و برنامه‌های آینده صحبت شد.

وزیر خارجه طالبان در این نشست گفته که این گروه برای جبران خسارات جنگ‌های چهل ساله در افغانستان توان مالی ندارد و نیاز است جامعه جهانی با آنان کمک مالی کند.

او به نمایندگان ادارات سازمان ملل در افغانستان گفت که طالبان هرچند تلاش می‌کنند افغانستان را از نگاه اقتصادی به خودکفایی برسانند، اما این کار را نمی‌تواند.

او اقتصاد افغانستان را «ویران» دانست و افزود که طالبان برای رسیدگی به افراد دارای معلولیت، یتیمان، مهاجران، معتادان و آسیب‌دیدگان جنگ امکانات مالی کافی ندارد.

امیرخان متقی بر استفاده حداکثری از کمک‌های بین‌المللی در افغانستان تاکید کرد و پیشنهاد کرد که توزیع کمک‌ها باید براساس نیازها و اولویت‌های مردم افغانستان تنظیم شود.

وزارت خارجه طالبان در خبرنامه خود نوشته است که اندریکا راتواته؛ مسئول بخش بشری و توسعه‌ای سازمان ملل و معاون یوناما در این نشست گفتند که این نهاد برای بهبود هرچه بهتر کمک‌رسانی به نیازمندگان کار می‌کند.

او تاکید کرده که سازمان ملل در تلاش است بر کمک‌های توسعه‌ای در افغانستان تمرکز کند.

پیشتر مقامات طالبان تاکید کرده بودند که سازمان‌های کمک‌کننده باید کمک‌های شان را از «بشردوستانه» به کمک‌های انکشافی تغییر دهند.

مطالب مرتبط