‌هشدار کارشناسان درباره خطر درگیری افغانستان زیر سلطه طالبان با کشورهای منطقه

کارشناسان شورای آتلانتیک شمالی درباره افزایش و ایجاد تنش‌های جدید در منطقه توسط طالبان هشدار داده و اعلام کرده‌اند که خطر درگیری میان افغانستان و همسایگان پس از تسلط طالبان افزایش یافته است.

کارشناسان شورای آتلانتیک شمالی در تحلیلی ضمن ابراز نگرانی گفته‌اند که خطر درگیری میان افغانستانِ زیر اداره طالبان و همسایگانش پس از آگوست اگست ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در این تحلیل آمده است که روابط طالبان با کشورهای همسایه افغانستان اکنون در «نقطه حساس» قرار دارد.

این کارشناسان می‌گویند: «طالبان تنش‌های جدیدی را ایجاد و مشکلات طولانی‌مدت مانند درگیری‌ها بر سر استفاده از آب در سراسر منطقه را تشدید کرده‌اند».

در این تحلیل آمده است که تلاش‌های موجود برای جلوگیری از درگیری در منطقه با منشا افغانستان زیر اداره طالبان، واکنشی و بی‌اثر است.

کارشناسان شورای آتلانتیک شمالی در این تحلیل از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که یک ساختار دایمی برای جلوگیری از درگیری در منطقه ایجاد کند.

این کارشناسان همچنین گفته‌اند که سازمان ملل متحد باید یک نماینده ویژه با ماموریت جلوگیری از خشونت‌آمیز شدن اختلافات مرزی و منطقه‌ای، جلوگیری از تشدید تنش در صورت وقوع خشونت و برقراری مجدد ثبات در منطقه، تعیین کند.

طالبان پیش از این گفته‌اند که روابط آنان با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در حال بهتر شدن است و آنان به کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان زیر اداره شان علیه کشور دیگری استفاده کند.

اما در این تحلیل آمده است که منطقه‌ای با محوریت افغانستان، ناامن و بی‌ثبات است و همچنین در معرض خشونت فرامرزی قرار دارد.

کارشناسان شورای آتلانتیک شمالی می‌گویند که ساختار پیش‌گیری از درگیری برای افغانستان باید شامل یک نماینده ویژه سازمان ملل متحد، یک مرکز دیپلماسی پیش‌گیرانه این سازمان برای افغانستان و یک مجمع مشورتی منطقه‌ای باشد که همسایگان افغانستان را گرد هم بیاورد.

این تحلیل را کارشناسان شورای آتلانتیک شمالی در حالی مطرح کرده‌اند که قرار است دوحه در ماه آینده میزبان سومین نشست بین‌المللی درباره افغانستان باشد.

پیش از این دو نشست دیگر نیز با میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در قطر برگزار شد که عملا نتیجه‌ای نداشت.

مطالب مرتبط