افزایش ۴۳ درصدی مسلمانان هند؛ جمعیت هندوها ۸ درصد کمتر شده

شورای مشورتی اقتصادی هند اعلام کرده است که جمعیت مسلمانان این کشور ۴۳ درصد افزایش یافته در حالی که نفوس هندوها ۷.۸۲ درصد کمتر شده است.

شورای مشورتی اقتصادی نخست‌وزیر هند با نشر گزارشی اعلام کرده که جمعیت مسلمانان در این کشور از سال ۱۹۵۰ تاکنون ۴۳.۱۵ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که جمعیت هندو در هند از سال ۱۹۵۰ بدین‌سو ۷.۸۲ درصد کاهش یافته است.

این گزارش که از سوی شورای مرتبط به حکومت هند منتشر شده است، رشد جمعیت مسلمانان و غیر‌مسلمانان را در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵ اندازه‌گیری کرده است.

این گزارش بر آمارهای انجمن آرشیو داده‌های دین «آردا»، یک پایگاه داده‌های مذهبی در جهان متکی است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شورای مشورتی اقتصادی نخست‌وزیر هند، جمعیت مسلمانان در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۵ با ۱۴‌درصد رشد به ۴۳.۱۵ درصد افزایش یافته است.

جمعیت مسلمانان در هند در هفت‌دهه اخیر از ۳۵.۴ میلیون به ۱۷۲ میلیون افزایش یافته است. با این‌حال جمعیت هندوها از ۳۰۳ میلیون به ۹۶۶ میلیون نفر در دوره مشابه افزایش را نشان می‌دهد.

در همین‌حال گفته می‌شود که جمعیت هندو در بین‌ سال‌های مشابه با ۷.۸۲ درصد کاهش از ۸۴ درصد به ۷۸ درصد سقوط کرده است.

به همین‌ترتیب جمعیت مسیحی در هند ۵.۳۸ درصد و جمعیت سیک‌ها ۶.۵۸ درصد روند صعودی را در بین سال‌های مشابه طی کرده است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که در هند «اقلیت‌ها نه تنها محافظت می‌شوند، بلکه در حال رشد هستند.»

از سوی دیگر، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی در هند، نتایج این گزارش با شک و تردیدها و انتقادات مخالفان مواجه شده است.

سانتوش مهروترا؛ اقتصاددان توسعه و استاد در دانشگاه باث در بریتانیا، می‌گوید: «این گزارش در خدمت هدف رژیم است، نه تحقیق.»

او افزوده که «حکومت از منابع خود برای تحقق اهداف سیاسی خود سواستفاده می‌کند و در ۱۰۰ سال گذشته راست‌گرایان هندو نسبت به جمعیت مسلمانان ترسانده‌اند.»

آشیش گوپتا؛ جمعیت‌شناس و استاد در دانشگاه آکسفورد، درباره این گزارش می‌گوید: «این یک تمرین تبلیغاتی و سیاسی است و نباید آن را علمی دانست.»

راست‌گرایان هندو مدت‌هاست که با طرح تئوری توطئه، «جهاد جمعیت» را مطرح کرده اند که نشان می‌دهد مسلمان هند سریع‌تر تولید مثل می‌کنند و قصد دارند در نهایت از هندوها سبقت بگیرند.

در همین‌ حال، بر اساس داده‌های حکومت، نرخ باروری مسلمان در میان تمام گروه‌های مذهبی کاهش سریع را نشان می‌دهد.

در ادامه مبارزات انتخاباتی، مودی لفاظی‌های خود علیه میلیون‌ها مسلمان هند را افزایش داده و از آنان به عنوان «نفوذی» یاد کرد که درصدد فرزند‌آوری بیشتری هستند.

بنیاد جمعیت هند، یک اندیشکده مستقل، با ابراز نگرانی از انتشار این گزارش دولتی، حکومت را به «هشدار درباره رشد جمعیت مسلمانان» متهم کرد و این ارزیابی را «نادرست و گمراه‌کننده» خواند.

مطالب مرتبط