فایق خواهان کمک‌های اضطراری به سیل‌زدگان شد

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد خواهان کمک‌های‌ فوری این سازمان و جامعه بین‌المللی به سیل‌زدگان افغانستان شد.

نصیراحمد فایق؛ سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد روز شنبه، ۲۹ ثور از سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی خواست تا به سیل‌زدگان و افراد نیازمند کشور کمک کند.

او افزوده که سیلاب ویرانگر ولایت غور را درنوردیده است.

فایق گفت: «افکار و دعاهای ما با خانواده‌ها و قربانیان آسیب‌دیده است».

پیش از این، ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز از نهادهای بین‌المللی خواست تا بودجه بیش‌تری را برای رسید‌گی به آسیب‌دیدگان سیلاب در این کشور اختصاص دهند.

در پی سرازیرشدن سیلاب اخیر در ولایت غور بیش از ۵۰ تن جان باخته‌اند و سیلاب در بغلان نیز جان بیش از ۳۰۰ تن را گرفته است.

مقام‌های محلی طالبان در غور و فاریاب اعلام کرده‌اند که در سیل ویرانگر روز جمعه، در این دو ولایت افغانستان «دست‌کم ۶۸ نفر» کشته شده‌اند.

عبدالحی زمان؛ رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور  به بی‌بی‌سی گفت که تاهنوز روشن نیست که چه تعداد زخمی شده‌اند، براثر بارش شدید باران در روز جمعه، راه‌ها به مناطق سیل‌زده را مسدود شده است.

او افزود که در شهر فیروزکوه مرکز غور حدود ۲۰۰۰ خانه کاملا تخریب شده و بیش از ۲۰۰۰ دکان نیز به زیر آب رفته‌اند.

در همین حال، خبرگزاری اسوشتید پرس به نقل عصمت‌الله مرادی؛ سخنگوی والی حکومت طالبان در فاریاب گفته است سیل در فاریاب جان ۱۸ نفر را گرفته و ۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

او همچین گفته که ۳۰۰ دام تلف و شماری خانه و زمین تخریب شده‌اند.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید که به ارگان‌های مسئول هدایت داده شده که تیم‌های نجات و کمک‌های خود را عاجل به منطقه برسانند.

او خواستار کمک مردمی در هماهنگی با ارگان‌های حکومت طالبان شده است.

همچنین شیر آقا مسلم؛ معاون ولسوالی مرغاب این ولایت گفته است که وضعیت مردم به دلیل جاری شدن سیل در این ولسوالی در آستانه «فاجعه انسانی» قرار گرفته است و راه‌های ارتباطی کاملا مسدود شده است.

به گفته او مردم همه چیزش را به دلیل جاری سیل از دست داده و اکنون در فضای باز زندگی می‌کنند و سیل زندگان نان و آب برای خوردن ندارند.

شیر آقا مسلم؛ معاون ولسوالی مرغاب این ولایت گفته است که وضعیت مردم به دلیل جاری شدن سیل در این ولسوالی در آستانه «فاجعه انسانی» قرار گرفته است.

ویدیوهایی که منتشر شده تخریب خانه‌های روستایی و آب گرفتگی در سطح شهر فیروزکوه را نشان می‌دهد.

ولایت غور شاهد چند سیل ویرانگر در هفته‌های اخیر بوده است.

اداره هواشناسی طالبان پیش بینی بارش شدید باران در ولایت‌های شمالی و مرکزی ازجمله در غور، بغلان و سمنگان، در مورد و جاری شدن سیلاب هشدار داده است.

ساکنان ولایت غور می‌گویند سیل مسیر ارتباطی این ولسوالی به مرکز ولایت غور و سایر ولسوالی‌های همجوار را مسدود کرده است و اکنون مردم با کمبود مواد غذایی و دارو روبرو هستند.

آنها می‌گویند سیل اخیر در ولسوالی‌های مرغاب، چهارسده، تیوره، ساغر و الفاروق به شدت آسیب وارد کرده است ولی به دلیل بسته بودن راهای ارتباطی کمک‌های بشری به آنان نرسیده است.

در ویدیوها سیل‌زدگان در غور می‌گویند به آنها توجه نشده است.

مسئولان محلی حکومت طالبان در غور گفته‌اند در سیل دو هفته پیش غور «۷ نفر در سیلاب‌های این ولایت جان باخته‌اند و بیش از ۴۰۰ خانه و ۷۰۰۰ جریب زمین تخریب شده و حدود ۶۰۰ راس دام تلف شده‌اند.»

دفتر والی طالبان در غور می‌پذیرد که کمک‌رسانی در این ولایت کافی نبوده است.

هفته گذشته در چند منطقه در شمال و غرب افغانستان سیل‌های ویرانگری آمد، در سیل هفته گذشته در بغلان بیش از ۳۱۵ نفر جان باخته و صدها خانه روستایی تخریب شد.

سیلاب در ولایت غور منار تاریخی جام را که از آن به عنوان کهن‌ترین منار خشتی جهاد یاد می‌شود و بیش از هشتصد سال قدمت دارد، با خطر فروپاشی روبرو کرده است.

منابع محلی ولایت غور در مرکز افغانستان گفته‌اند که جاری شدن سیلاب در روزهای اخیر باعث تخریب دیوارهای محافظتی اطراف منار جام شده و اکنون سیل به دیوارهای این منار برخورد می‌کند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که سیل این منار تاریخی را احاطه و آب با دیوارهای آن در تماس است.

این روند نگرانی زیادی را درباره خطر فروریزی این بنای تاریخی ایجاد کرده است. به گفته مردم دو سه شبانه روز است که سیل به تنه منار برخورد و منار در آب شناور است.

راه منتهی به منار جام از دره‌های عمیق و کوه‌های بلند عبور می‌کند که رسیدن به این محل اکنون دشوار است و تلاش برای حفاظت از آن به دلیل بسته بودن مسیرهای ارتباطی ناممکن است.

مطالب مرتبط