افزایش حملات علیه نیروهای پاکستانی در مرز با افغانستان

منابع رسانه‌ای از افزایش حملات بر پایگاه‌های نیروهای پاکستانی در نقاط مرزی با افغانستان خبر داده‌اند.

شبکه خبری – تحلیلی اوراسیا با نشر تحلیل تازه‌ای اعلام کرده است که «میزان حمله‌ها بر پاسگاه‌های پاکستان در مرز با افغانستان افزایش یافته است.»

شبکه خبری-تحلیلی اوراسیا در یک تحلیل تازه گفته است که میزان حمله‌های اعضای گروه‌های هراس‌افکن بر پاسگاه‌های مرزی این کشور با افغانستان در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

در این تحلیل آمده : «از آغاز جاری میلادی تاکنون (۱۹ می ۲۰۲۴)، هفت حمله از سوی هراس‌افکنان بر پاسگاه‌های پاکستان در مرز با افغانستان، صورت گرفته است».

بر اساس این تحلیل، در این حمله‌ها در امتداد خط‌ فرضی دیورند، ۲۴ نفر از دوطرف کشته شده‌اند.

شبکه خبری تحلیلی اوراسیا افزوده است که این حمله‌ها و درگیری‌ها زمانی رخ داده‌اند که هراس‌افکنان از سمت افغانستان قصد ورود به خاک پاکستان را داشتند.

بر بنیاد این تحلیل، در این هفت حمله ۲۳ هراس‌افکن و یک سرباز پاکستانی کشته شده‌اند.

اما در این تحلیل آمده است که در طی دوره مشابه در سال ۲۰۲۳، سه حمله و درگیری صورت گرفت.

بر بنیاد یافته‌های این تحلیل، در حمله‌های دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ بر پاسگاه‌های پاکستان در مرز با افغانستان، هشت نفر کشته شدند و یک تن دیگر زخم برداشت.

این شبکه خبری تحلیلی همچنین گفته است که وضعیت در مرز افغانستان-پاکستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در کابل، دچار تحول و تغییر شده است و این تحول، در مطقع‌های زمانی مختلف، یک‌سان نیست.

شبکه خبری تحلیلی اوراسیا گفته است که میزان درگیری در امتداد خط فرضی دیورند غیرقابل کاهش است.

این شبکه خبری تحلیلی، یکی از عوامل درگیری‌های درازمدت در امتداد این خط را نپذیرفتن آن به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان از سوی طالبان عنوان کرده است.

در این تحلیل همچنین آمده است که هر قدر حاکمیت طالبان بر افغانستان مستحکم‌تر شود، اصطکاک و درگیری‌ها در امتداد خط فرضی دیورند تشدید می‌شود.

این در حالی است که در تازه‌ترین پاکستان گذرگاه مرزی تورخم برای چهار روز در هفته جاری به روی رفت‌وآمد مسدود کرد که در نتیجه روز دوشنبه ۳۱ ثور دوباره بازگشایی شد.

پیش از این درگیری‌هایی میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در منطقه دند پتان و گذرگاه خرلاچی و مرز اسپین بولدک نیز به وقوع پیوسته است که منجر به کشته‌شدن و زخمی شدن تعدادی از افراد از دو طرف شده است.

مطالب مرتبط