مقام طالبان در گفتگو با افق: در نشست کازان کشورها را به سرمایه‌گذاری در افغانستان فراخواندیم

پانزدهمین مجمع اقتصادی روسیه – جهان اسلام روز سه‌شنبه گذشته در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان شروع شد و برای ۵ روز ادامه داشت. در حاشیه این کنفرانس، محمدیونس مهمند؛ رییس اتاق تجارت طالبان در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری افق برگزاری این نشست‌ها را مهم خوانده و بر نقش محوری افغانستان در ترانزیت منطقه‌ای تاکید کرد.

محمدیونس مهمند، رییس اتاق تجارت در دولت طالبان به خبرگزاری افق گفت: «این نشست‌ها می‌تواند برای افغانستان بسیار مفید واقع شود و باعث پیشرفت در فابریکه‌های کشور شود و همچنین افغانستان می‌تواند یک کشور ترانزیتی برای منطقه و آسیای جنوبی باشد.»

پانزدهمین مجمع اقتصادی روسیه – جهان اسلام از ۲۵ ثور در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان شروع شد و تا ۳۰ ثور ادامه داشت.

هدف این مجمع فراهم کردن فضای «اعتماد و همکاری»‌ عنوان شد. هیأت اعزامی طالبان به رهبری نورالدین عزیزی؛ وزیر صنعت و تجارت به این مجمع، روز چهارشنبه ۲۶ ثور با رییس‌ جمهور تاتارستان دیدار کرد.

هیأت طالبان برای شرکت در مجمع اقتصادی «روسیه – جهان اسلام» به این کشور سفر کرده‌ بود.

در حاشیه این نشست، رییس اتاق تجارت طالبان خواهان گسترش تجارت کشورهای جهان به خصوص کشورهای همسایه و منطقه با افغانستان شده و از آن‌ها خواست که با این گروه وارد تجارت شوند.

او به خبرگزاری افق گفت: «ما از اشتراک‌کننده‌های این نشست دعوت کردیم که به افغانستان بیایند و از فرصت‌های موجود در افغانستان بهره‌مند شوند.»

او افزود: «با وجودی‌که یک کشور به واردات و صادرات نیاز دارد؛ اما پیشرفت هر کشور به صادرات آن وابسته است. ما به دنبال قراردادها با کشورهای حاضر در این نشست هستیم.»

آقای مهمند به خبرگزاری افق گفت: «ما به دنبال یک افغانستان تجارتی، صنعتی، ترانزیتی می‌باشیم.»

او دعوت از اشتراک‌کننده‌ها به افغانستان را از دستاوردهای این گروه در این نشست دانسته و گفت: «یکی از دستاوردهای خوب ما دعوت از اشتراک‌کننده‌های این نشست برای حضور در برنامه‌ها و نمایشگاه‌هایی بود که قرار است در افغانستان برگزار شود و ما آرزو داریم که افغانستان به یک کشور تجارتی و صنعتی تبدیل شود.»

رییس اتاق تجارت طالبان همچنین خواهان سرمایه‌گذاری تجار خارجی در افغانستان شده و از آن‌ها خواست تا به افغانستان سفر کرده و در بخش صنعت و تجارت با این گروه همکاری داشته باشند.

او اما در مورد قراردادهایی احتمالی که میان طالبان و برخی اشتراک‌کننده‌ها در این نشست امضا شد چیزی نگفت. در حالی‌که پیشتر تیموفی بولیکوف؛ مسئول برنامه‌های آسیا در وزارت خارجه روسیه گفته بود برخی توافق‌ها با طالبان امکان‌پذیر است.

این در حالی است که هیات طالبان به ریاست نورالدین عزیزی؛ وزیر صنعت و تجارت طالبان به دعوت رستم مینی خانوف؛ رییس جمهور تاتارستان جهت شرکت در پانزدهمین مجمع بین‌المللی اقتصاد روسیه و جهان اسلام به «کازان» سفر کرد.

پانزدهمین مجمع بین‌المللی اقتصاد روسیه و جهان اسلام برای ۵ روز در کازان تاتارستان برگزار شد.

پیشتر تیموفی بولیکوف؛ مسئول برنامه‌های آسیا در وزارت خارجه روسیه گفته بود برخی توافق‌ها با حکومت طالبان امکان‌پذیر است. او تاکید کرده بود که روسیه برای توسعه تجارت و اقتصاد، خواستار گسترش روابط با طالبان است.

در همین حال، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در حاشیه این نشست در دیدار با سفیر ایران در روسیه خواهان روابط مستحکم‌تر با ایران شده و با بیان این‌که افغانستان نزدیک‌ترین مناسبات را در طول تاریخ با این کشور داشته، گفته: «ما به دنبال ارتقای سطح مبادلات تجاری دوجانبه به بیش از ۱۰ میلیارد دالر هستیم.»

مطالب مرتبط