اخراج نزدیک به 600 هزار پناهجوی افغان از پاکستان طی شش ماه

نهادهای امدادرسان که در امتداد خط مرزی دیورند میان افغانستان و پاکستان فعال اند اعلام کردند که پاکستان در شش ماه گذشته 590 هزار پناهجوی افغان را از این کشور اخراج کرده‌است.

ائتلاف نهادهای امدادرسان امروز چهارشنبه، 2 جوزا در اعلامیه‌ای گفته‌است که این پناهجویان از 15 سپتامبر 2023 تا 18 مارچ امسال از پاکستان اخراج شده و به افغانستان برگشته‌اند.

در اعلامیه آمده که بیش از ۳۷۶ هزار پناهجو از طریق گذرگاه تورخم و بیش از ۱۹۶ هزار پناهجوی دیگر نیز از طریق اسپین‌بولدک به کشور برگشت کرده‌اند. برگشت شمار اندکی از پناه‌جویان از طریق گذرگاه‌های خرلاچی و غلام‌خان به افغانستان نیز ثبت شده است.

بربنیاد آمار این نهاد، از سپتامبر سال گذشته به این‌سو حدود ۵۲۹ هزار مهاجر اخراج‌شده از پاکستان در گذرگاه‌های مرزی تحت پوشش برنامه‌های کمک‌رسانی قرار گرفته‌اند.

اعلامیه این نهاد افزوده که ۶۲ درصد برگشت‌کنندگان کمک‌شده کودکان و نوجوانان، حدود ۲۰ درصد کودکان زیر پنج سال و ۴۸ درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

اطلاعات ثبت‌شده در گذرگاه‌های مرزی اسپین‌بولدک و تورخم نشان می‌دهد که ۸۷ درصد برگشت‌کنندگان قصد بازگشت به ولایت‌های خود را دارند و ۸۲ درصد برای اسکان مجدد در مناطق اصلی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت، شورای پناهندگان دنمارک، شورای پناهندگان ناروی، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر و سایر سازمان‌ها اعضای این ائتلاف است.

پاکستان از سال گذشته روند اخراج پناهجویان افغان را تشدید کرده که واکنش سازمان‌های حقوق بشری را نیز در پی داشته است. پاکستان همچنین هزاران پناهجوی افغان را بازداشت کرده‌است.

مطالب مرتبط