نماینده سابق سازمان ملل برای افغانستان:

طالبان در 2002 حاضر بودند حکومت حامد کرزی را با یک پیش‌شرط بپذیرند

اخضر ابراهیمی؛ نماینده سابق سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید که رهبران طالبان پس از سقوط رژیم شان توسط نیروهای بین‌المللی، در اوایل 2002 به حامد کرزی؛ رییس جمهور وقت نامه نوشتند که حاضر اند حکومت او را به شرط امنیت جان شان، به رسمیت بشناسند.

آقای ابراهیمی در گفتگویی با انستیتوت صلح امریکا که روز سه‌شنبه، 1 جوزا منتشر شد گفت که فرصت‌های بسیاری در نشست بن از دست رفت و هیچ جناحی حاضر به مذاکره با طالبان نبود.

او افزود که در سال‌های اخیر مطلع شد که در اوایل سال ۲۰۰۲، برخی رهبران طالبان به حامد کرزی؛ ریيس‌ جمهور وقت افغانستان نامه‌ نوشتند.

به گفته او طالبان در این نامه به کرزی نوشتند که حکومت او را به رسمیت خواهند شناخت، تنها مشروط به این‌که اعضای این گروه به روستاهای خود بازگردند و بتوانند زندگی‌ با کرامتی داشته باشند.

این دیپلمات کهنه‌کار سازمان ملل در ادامه گفت که حامد کرزی یک کلمه هم درباره نامه‌های طالبان به او چیزی نگفته بود و اضافه کرد: «از دست دادن فرصت‌ها، در پایان روز قیمت تمام می‌شود».

او در این مصاحبه گفته که پس از نشست بن در دسامبر ۲۰۰۱، مقام‌های خارجی و رهبران افغان طرفدار گفتگو با طالبان نبودند و  شرکت طالبان در نشست بن هم ممکن نبود زیرا این گروه تازه از افغانستان بیرون رانده شده بود.

به گفته او، طالبان هم اشتراک در نشست بن را نمی‌پذیرفت و امریکا هم اجازه حضور این گروه در این نشست را نمی‌داد.

نشست بن در دسامبر ۲۰۰۱ با میانجی‌گری و تحت نظر سازمان ملل با حضور جناح‌های عمدتاً جهادی و مذاکره‌کنندگان ایالات متحده در آلمان برگزار شد. نتیجه این نشست منجر به تشکیل نظام سیاسی جدید در افغانستان پس از رژیم اول طالبان، زیر نام جمهوری اسلامی افغانستان شد.

اخضر ابراهیمی گفت: «در دسامبر ۲۰۰۱ وقتی به کابل رفتم، پرسش واضح این بود که این طالبان که ۹۵ درصد خاک کشور را کنترول می‌کردند، کجا هستند؟ لازم نیست آن‌ها را پیدا کنیم و با آنها گفتگو کنیم که حالا چه فکر می‌کنند و چه خواهند کرد؟»

به گفته او، پاسخ همه به شمول مقام‌های خارجی و رهبران افغان، به این پرسش‌ها منفی بود.

احضر ابراهیمی بین‌ سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴ نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان بود. او در حال حاضر فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب برای سوریه است.

اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی منتشر شده که این سازمان روز گذشته اعلام کرد که از طالبان در نشست دوحه به صورت رسمی دعوت کرده‌است. این سومین نشست در دوحه قطر است که پس از حاکمیت طالبان برای جستجوی راه‌حل برای وضعیت افغانستان برگزار می‌شود.

طالبان از اشتراک در دو نشست قبلی دوحه امتناع کرده بودند و درباره دعوت برای این نشست نیز تا کنون چیزی نگفته‌اند.

مطالب مرتبط