سفر هیأت طالبان به تهران؛

برادر و متقی نتوانستند با خامنه‌ای دیدار کنند

در حالی که رهبران و نمایندگان اکثر کشورهایی که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رییسی؛ رییس جمهور ایران به تهران رفته‌اند، با علی خامنه‌ای؛ رهبر ایران نیز دیدار کرده‌اند، هیأت طالبان به رهبری ملا برادر و امیر خان متقی؛ معاون رییس‌الوزرا و وزیر خارجه این گروه بدون دیدار با رهبر ایران به افغانستان برگشت.

هیأت طالبان به رهبری عبدالغنی برادر و امیرخان متقی روز چهارشنبه، 2 جوزا به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه ابراهیم رییسی و همراهانش به تهران رفتند و موفق شدند تنها با چند مقام محدود ایرانی، هیأت قطری و رییس دفتر سیاسی حماس دیدار کنند.

علی خامنه‌ای؛ رهبر ایران، در دو روز گذشته با رییس جمهور تونس، رییس مجلس لبنان، رییس دفتر سیاسی حماس، امیر قطر، نخست‌وزیران پاکستان، عراق و ارمنستان و شماری دیگر از مقامات کشورهای خارجی دیدار کرده است.

او اما هیأت طالبان به رهبری عبدالغنی برادر و امیرخان متقی را نادیده گرفته است.

در سفر یک روزه مقام‌های طالبان به تهران، حسن کاظمی قمی، نماینده ایران در امور افغانستان تنها مقام ایرانی بود که مقام‌های طالبان را در این سفر همراهی کرد.

براساس تصاویری که معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان منتشر کرده، هیئت طالبان در جریان این سفر با هیأت قطر و رییس دفتر سیاسی حماس دیدار غیررسمی و مختصر داشته است.

ملا برادر و امیرخان متقی پس از بازگشت از تهران روز پنجشنبه با مقام‌های قطر در کابل دیدار کردند.

ایران هرچند که حکومت طالبان را به رسمت نمی‌شناسد و همواره خواهان ایجاد حکومت همه‌شمول از سوی این گروه شده‌است اما تعامل نزدیک با طالبان دارد و سفارت‌های دو طرف در هردو کشور فعال است.

مطالب مرتبط