مالیات میلیون دالری کمک‌های امریکا به طالبان؛ بلینکن: دنبال می‌کنیم

چهار روز پس از انتشار گزارش بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) مبنی بر پرداخت نزدیک به 11 میلیون دالر مالیات از کمک‌های بشری امریکا به طالبان، انتونی بلینکن؛ وزیر خارجه ایالات متحده گفت که این گزارش را تازه دریافت کرده و آن را دنبال خواهد کرد.

آقای بلینکن که روز چهارشنبه، 2 جوزا به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا درباره سیاست خارجی این کشور در سال روان پاسخ  می‌داد گفت که گزارش سیگار درباره دسترسی طالبان به بخشی از کمک‌های مالی ایالات‌متحده را تازه دریافت کرده و روی «هرگونه پیامدهایی که باید به‌دنبال داشته باشد» کار خواهند کرد.

او در این نشست با پرسش‌های جدی اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا درباره خروج از افغانستان و وضعیت آن تحت کنترل طالبان روبه‌رو شد.

براین مست؛ عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حکومت این کشور و آقای بلینکن را به دروغ‌گویی به مردم امریکا متهم کرده و گفت: «این دالرها مستقیم به دست کسانی رفت که از آنان خواسته شده بود این کار را انجام دهند. این شرکای تطبیق کننده که به آن اشاره شده است و مستقیم به طالبان پول پرداخت کرده اند؛ گاهی اوقات به آن برچسب مالیات می‌دادند، گاهی به آن برچسب مالیات بر ارزش افزوده می‌دادند، گاهی اوقات آن را چیزهای مختلف برچسب‌ می‌زدند».

وزیر خارجه امریکا اما گفت که این کمک‌ها از مجراهای ملل‌متحد به مردم افغانستان فرستاده می‌شود و به‌دست طالبان نمی‌رسد، هرچندی که روی این گزارش سیگار نیز کار می‌کنند.

بلینکن گفت: «ما به تازگی این گزارش را دریافت کرده‌ایم، و بر روی هرگونه پیامدهایی که باید در قبال داشته باشد کار خواهیم کرد».

بخشی دیگر از گفته‌ها، در مورد افغانستان مساله خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان بود. مایکل‌ مک‌کال؛ رییس کمیته، روابط خارجی مجلس نمایندگان که سرگرم پژوهش پیرامون روند خروج از افغانستان است، از آقای بلینکن نیز خواست که در این مورد در ماه سپتمبر سال روان به این کمیته گواهی بدهد.

وزیر خارجه امریکا گفت که هرچند در راستای تهیه پژوهش پیرامون خروج از افغانستان به‌باور او وزارت خارجه ایالات متحده همکاری‌های قابل توجه داشته؛ اما با آن‌هم بهتر است، گروه‌های کاری گفتگو کنند.

سیگار چند روز پیش گزارشی در مورد کمک‌های بشری امریکا به افغانستان را منتشر کرد که بر اساس آن نزدیک به 11 میلیون دالر از کمک‌های امریکا به افغانستان به طالبان به عنوان مالیات و پول خدمات پرداخت شده‌است.

مطالب مرتبط