واکنش طالبان به اظهارات جو بایدن: افغان‌ها متحد اند و «داعش امریکایی» از هم پاشیده است

اظهارات اخیر جو بایدن؛ رییس جمهور امریکا درباره خروج از افغانستان و «غیر متحد» خواندن افغان‌ها، واکنش طالبان را نیز در پی داشته  است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان امروز شنبه، 5 جوزا درباره سخنان آقای بایدن گفته‌است که افغان‌ها متحد هستند و نیز داعش ساخته امریکا در افغانستان شکست خورده‌است.

جو بایدن روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با رییس جمهور کشور افریقایی کنیا گفته بود که افغانستان معروف به گورستان امپراتوری‌ها است و احتمال اینکه کسی این کشور را متحد کند بسیار بعید است.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار کنیایی مبنی بر خروج نیرهای امریکایی از افغانستان، از نبود اتحاد بین مردم افغانستان انتقاد کرد و گفت هرگز کسی نتوانسته افغان‌ها را متحد کند.

سخنگوی طالبان امروز در گفتگو با رادیو – تلویزیون ملی تحت کنترل این گروه، اظهارات جو بایدن درباره «قبرستان امپراتوری‌ها» را تایید کرد و گفت «خوب است که امریکا این را درک کرده‌اند». او تصریح کرد که امریکایی‌ها این جمله را «با خط درشت در یادداشت‌های خود بنویسند».

او در ادامه گفت که افغان‌ها واحد و یک‌پارچه‌اند و توطئه‌ها در طول تاریخ نتوانسته ملت افغانستان را از هم جدا سازد.

سخنگوی طالبان در این گفتگو افزود که داعش در زمان حضور امریکا در افغانستان به وجود آمد. به گفته وی، داعش در زمان حضور امریکا تقویت هم شد، اما پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، داعش نیز از هم پاشید.

خروج ناگهانی امریکا در سال 1400 از افغانستان و سقوط دوباره این کشور به دست طالبان واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از امریکا را علیه دولت جو بایدن داشته است اما او همواره این تصمیم خود را توجیه کرده و آن را به نفع کشورش خوانده است.

مطالب مرتبط