چین و پاکستان بر آغاز پروژه 6 میلیارد دالری توسعه راه آهن توافق کردند

مقام‌های چین و پاکستان در سیزدهمین نشست کمیته مشترک همکاری میان دو کشور طرح نهایی توسعه پروژه راه آهن که ارزش آن 6 میلیارد و 76 میلیون دالر برآورد شده را تایید کردند.

به گزارش رسانه «عرب نیوز» پاکستان این نشست امروز شنبه، 25 می به صورت آنلاین میان مقام‌های پاکستانی و چینی برگزار شده است و در آن طرف درباره آغاز پروژه توسعه راه آهن توافق کردند.

بر بنیاد این گزارش، پروژه مذکور بر طرح‌های مشترک توسعه انرژی و زیرساخت تحت کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری چین – پاکستان (CPEC) متمرکز است.

طرح این پروژه در حالی تایید شده که اخیراً تهدیدات امنیتی علیه شهروندان و کارکنان پروژه‌های چینی در پاکستان به شدت افزایش یافته است. پس از حمله انتحاری در ۲۶ مارچ بر گروهی از مهندسان چینی در خیبرپختون‌خواه پاکستان که در آن پنج شهروند چین کشته شدند، نگرانی چین از تداوم این حمله‌ها افزایش یافت.

احسان اقبال؛ وزیر برنامه‌ریزی پاکستان در توضیح تصمیمات اتخاذ شده در مورد پروژه جدید در زمینه توسعه راه‌آهن گفت نگرانی‌های امنیتی چین در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت و دولت پاکستان می‌کوشد از شهروندان و پروژه‌های عمرانی چین محافظت کند.

اقبال همچنین گفت که مقام‌های پاکستانی یک نیروی ویژه برای تضمین امنیت پروژه‌های متعلق به چین و پروژه‌های مشترک چین و پاکستان تشکیل داده‌ است. هنوز جزئیات تشکیل این نیروی امنیتی علنی نشده‌ است، اما به گفته وزیر برنامه‌ریزی پاکستان، اعضای این واحد به صورت ویژه برای حفاظت از پروژه‌های عمرانی آموزش می‌بینند.

در سال‌های گذشته بارها شهروندان و پروژه‌های عمرانی چین در شهرهای مختلف پاکستان هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته‌اند. ارتش آزادیبخش بلوچستان از گروه‌های شبه‌نظامی فعال در بلوچستان پاکستان است که به صورت علنی مخالفت خود را با حضور چین در پروژه‌های اقتصادی در این منطقه بیان می‌کند

پیشتر یک رسانه چینی گزارش داده بود که چین از پاکستان نسبت به تامین امنیت شهروندان این کشور ناامید شده و بر طالبان افغانستان فشار وارد می‌کنند تا از این حملات جلوگیری کنند. روزنامه صبح چین جنوبی در گزارشی گفته بود که مقامات چینی در اسلام‌آباد و کابل بر طالبان فشار وارد می‌کنند تا با استفاده از نفوذ خود بالای طالبان پاکستانی و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی، نگذارند علیه شهروندان چینی در پاکستان حمله‌ای رخ دهد.

مطالب مرتبط