تنش‌های مرزی طالبان و پاکستان؛ بزرگان قبایل تصمیم نهایی را اعلام می‌کنند

به دنبال اختلاف‌ها و تنش‌های مرزی میان نیروهای طالبان و پاکستان در چند هفته گذشته، یک جرگه مشترک از اقوام دو سوی خط دیورند در این باره تصمیم گیری می‌کنند و قرار است نتایج نهایی این جرگه روز پنجشنبه هفته جاری اعلام شود.

پیش‌‌تر به‌دنبال تلاش‌های این جرگه‌، درگیری چندین روزه میان طالبان و نیروهای مرزی پاکستان در دند‌پتان و زازی آریوب پکتیا، به آتش‌بس منجر شد.

در حال حاضر طرف افغانستان جرگه با طالبان و طرف پاکستان جرگه با حکومت آن کشور، سرگرم گفتگو و رای‌زنی هستند. همچنان گفته شده است که تصمیم نهایی در باره توقف کامل درگیری‌ها و چگونگی حل چالش‌های مرزی میان دو طرف به روز پنج‌شنبه هفته روان گرفته خواهد شد.

اسلام‌آباد، در امتداد خط دیورند ایجاد سیم خاردار را دیوار امن برای امنیت خود می‌‌داند؛ اما برخی ساکنان محل آن را نمی‌پذیرند.

نیروهای طالبان و‌ نظامیان پاکستانی دو هفته پیش برای چندین روز پیهم در امتداد گذرگاه مرزی در منطقه زازی آریوب ولایت پکتیا، باهم درگیر شدند.

به دنبال این تنش‌ها، گذرگاه خرلاچی هم میان دو کشور بسته شد؛ اما با پا در میانی جرگه مشترک اقوام دوطرف خط، به آتش‌بس کوتاه‌مدت توافق شد و در ادامه گذرگاه خرلاچی بازگشایی شد.

این جرگه بیش‌تر، روی سه‌مورد مهم، از جمله توقف جنگ، بازگشایی گذرگاه خرلاچی و ایجاد کمیته مشترک رای‌زنی کرده‌است.

مطالب مرتبط