روسای جمهور روسیه و ازبکستان به تامین ثبات در افغانستان تاکید کردند

ولادیمیر پوتین؛ رییس جهمور روسیه که به ازبکستان سفر کرده در بیانیه مشترک با شوکت میرضیایف؛ رییس جمهور ازبکستان، به تامین ثبات در افغانستان به عنوان یک اولویت تاکید کردند.

آقای پوتین روز یکشنبه، 6 جوزا وارد تاشکند، پایتخت ازبکستان شد و با رییس جمهور این کشور درباره گسترش روابط و همکاری‌ها رایزنی کرد. روسای جمهور دو کشور امروز دوشنبه بیانیه مشترکی را در پی مذاکرات خود در تاشکند امضا کردند.

در این بیانیه مشترک علاوه بر دیگر مسایل میان روسیه و ازبکستان به وضعیت افغانستان نیز اشاره شده است. روسای جمهور روسیه و ازبکستان در این بیانیه ارتقای صلح و ثبات در افغانستان را یک اولویت خوانده‌اند.

سران دو کشور دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان را به عنوان عامل مؤثر بر امنیت آسیای مرکزی و مناطق همجوار در اولویت دانسته و و قصد دارند تلاش‌های خود را در چارچوب‌هایی مانند فرمت رایزنی مسکو، سازمان همکاری شانگهای (SCO) و سایر سازوکارها با هدف دستیابی به نتایج مشخص بیشتر کنند.

ولادیمیر پوتین در سفر خود به تاشکند، ازبکستان را شریک راهبردی و متحد قابل‌ اعتماد خود خوانده و افزوده که «روابط نزدیک و دوستانه ما در حال گسترش است».

این اولین سفر ولادیمیر پوتین به ازبکستان پس از انتخاب دوباره‌اش به عنوان رییس جمهور روسیه است.

کشورهای آسیای مرکزی و نیز روسیه پیشتر نگرانی شان را از افزایش فعالیت گروه داعش در افغانستان و تهدید امنیت کشورهای آسیای مرکزی ابراز کرده بودند؛ نگرانی که در بیانیه مشترک پوتین و میرضیایف نیز دیده می‌شود.

مطالب مرتبط