حمایت چین از تحقیقات پاکستان درباره حمله به انجنیران چینی

به دنبال اعلام تحقیق پاکستان درباره حمله به انجنیران چینی، چین از تحقیقات اسلام‌آباد در این‌باره و نقش طالبان پاکستانی در این حمله حمایت کرد. پاکستان، طالبان افغان‌ را به حمایت از مهاجمان متهم کرده؛ اما چین در این باره موضعی نگرفته است.

مائو نینگ؛ سخنگوی وزارت خارجه چین بدون اشاره به ادعای پاکستان مبنی بر حمایت طالبان افغانستان از عاملان حمله به انجنیران چینی، گفت که از تحقیقات درباره این حمله حمایت می‌کند.

مائو نینگ از کشورهای منطقه خواست تا همکاری‌های ضدتروریستی خود را تقویت کنند.

پنج انجنیر چینی و راننده پاکستانی آن‌ها در ماه مارچ بر اثر حمله انتحاری در خیبرپختونخوا کشته شدند.

مقام‌های پاکستانی، تحریک طالبان پاکستان را متهم کردند که در این حمله دست داشته است.

وزیر داخله پاکستان روز گذشته در یک نشست خبری، طالبان افغانستان را به پناه دادن به طالبان پاکستانی متهم کرد که به گفته او، در حمله به انجنیران چینی دست داشتند و این حمله را در افغانستان طراحی کرده بودند.

وزیر داخله پاکستان هم رسما از طالبان افغان خواست که برای حفظ روابط دوستانه‌اش با اسلام آباد، رهبران و عاملان حمله بر انجنیران چینی را تحویل این کشور دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر داخله پاکستان گفت که از تحقیقات این کشور درباره این حمله، تعقیب عاملان و محاکمه آنان حمایت می‌کند.

او گفت: «چین اهمیت زیادی به پیشرفت‌های مهمی که طرف پاکستانی در تحقیقات درباره این حمله تروریستی داشته است، قایل است.»

مائو نینگ افزود: «چین به همکاری با پاکستان برای تقویت همکاری امنیتی و تضمین امنیت پرسونل، پروژه‌ها و موسسات چینی در پاکستان ادامه خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین مشخصا به اتهامات پاکستان علیه طالبان در افغانستان نپرداخت، اما از کشورهای منطقه خواست تا همکاری‌های ضدتروریستی خود را تقویت کنند.

او خواهان ریشه‌کن کردن تروریزم شد و تاکید کرد که کشورهای منطقه از امنیت و منافع مشترک همه کشورها محافظت کنند.

طالبان پاکستانی دست داشتن در حمله به جان انجنیران چینی را رد کرده است.

در همین حال، وزارت دفاع طالبان در بیانیه‌ای گفته بود که به چین اطمینان داده شده است و این کشور نیز حقیقت را درک کرده که افغان‌ها در چنین حملاتی دست ندارند.

وزیر داخله پاکستان اما ادعا کرده که شهروندان افغانستان در حمله به انجنیران چینی دست داشتند.

مطالب مرتبط