مقام روسی: برقراری روابط تمام عیار با طالبان نزدیک است

دیمیتری مددوف؛ نایب رییس شورای امنیت روسیه می‌گوید که در صورت حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه، این کشور روابط تمام عیار با طالبان برقرار خواهد کرد.

آقای مددوف این سخنان را امروز سه شنبه، 8 جوزا در گفتگو باخبرگزاری تاس روسیه گفت. او درباره تصمیم مسکو برای بررسی گزینه حذف طالبان از فهرست گروه‌های ممنوعه گفت این کشور به برقراری روابط تمام عیار با طالبان نزدیک است.

او افزود: «20 سال دوره زمانی نسبتاً طولانی است که طی آن چیزهای زیادی می‌تواند تغییر کنند. در آغاز قرن بیست و یکم، ما معتقد بودیم طالبان تروریست هستند و امریکایی‌ها را در مبارزه با افراط‌گرایی شریک می‌دانستیم.»

نایب شورای امنیت روسیه تاکید کرد که اکنون همه چیز متفاوت است و امریکا از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه چشم‌انداز ژئوپلتیک طی 20 سال گذشته تغییر کرده گفت که اکنون طالبان در قدرت هستند و روسیه به برقراری روابط تمام عیار با آنها نزدیک شده‌است.

این مقام روسیه گفت: «مقامات افغانستان در تلاش هستند تا در گفتگوهای سازنده شرکت کنند، اینکه آن‌ها تا چه میزان در این باره صادق هستند را خواهیم فهمید».

این در حالی است که وزارت‌های خارجه و عدلیه روسیه به رییس جمهور این کشور اعلام کرده‌اند که می‌تواند نام طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی و ممنوعه خارج کند.

ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه نیز امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که طالبان قدرت امروز افغانستان اند و روسیه باید با آن‌ها روابط برقرار کند.

مطالب مرتبط