طالبان نماینده‌های خود برای سومین نشست دوحه را تعیین کرده‌اند

طالبان از تعیین نماینده‌های این گروه برای شرکت در سومین نشست دوحه خبر داده‌اند.

وزارت خارجه طالبان امروز چهارشنبه، ۹ جوزا اعلام کرد که این گروه برای شرکت در سومین نشست دوحه نمایندگان خود را تعیین کرده است.

ذاکر جلالی، یکی از مقام‌های وزارت خارجه طالبان گفته که پس از دریافت دستور کار نشست دوحه «نمایندگان ما در بحث‌های اصلی سومین نشست دوحه شرکت می‌کنند.»

ضیا احمد تکل؛ معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در ایکس گفته که مرکز مطالعات استراتژیک این وزارت نشستی را درباره نحوه تعامل این گروه با جامعه جهانی به‌ منظور شرکت در نشست سوم دوحه برگزار کرد.

ذاکر جلالی، یکی از روسای سیاسی این وزارت گفته که در اجندای سومین نشست دوحه مشکلی دیده نمی‌شود.

او گفته است که این گروه منتظر دریافت جزئیات کامل دستور کار نشست دوحه توسط سازمان ملل است و پس از دریافت آن تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

سومین نشست دوحه در دهم و یازدهم سرطان برگزار می‌شود.

طبق خبرنامه طالبان، ذاکر جلالی گفته این گروه خواهان تعامل با جامعه جهانی است، اما این تعامل را به قیمت استقلال سیاسی، ارزش‌های دینی و ملی و جایگاه کشور و نظام ای گروه نمی‌خواهد.

آقای جلالی اگرچه درباره هویت نمایندگان خود برای اشتراک در سومین نشست دوحه چیزی نگفت، اما تاکید کرده که تغییرات مثبتی در تعامل بین برگزارکنندگان و میزبانان نشست سوم دوحه مشاهده می‌شود.

او افزوده است که در روزهای اخیر هیات‌های زیادی از کشورهای مختلف به کابل آمدند تا مشارکت طالبان در نشست بعدی را تسهیل کنند.

این مقام وزارت خارجه طالبان می‌گوید که محورهای اصلی سومین نشست دوحه وضعیت مالی و بانکی، مبارزه با مواد مخدر و معیشت جایگزین برای کشاورزان، توسعه بخش خصوصی و تغییرات اقلیمی خواهد بود.

ذاکر جلالی گفته که طالبان به دلیل محقق نشدن خواسته‌هایش در نشست‌های قبلی دوحه به میزبانی سازمان ملل شرکت نکرد.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل در پایان نشست دوم دوحه گفته بود که این سازمان نامه‌ای از طالبان درباره شرایط این گروه دریافت کرده بود. او گفت سازمان ملل نمی‌تواند شرایط طالبان را بپذیرد. او گفت طالبان در نشست دوم مخالف حضور نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بود و این گروه انتظار برخورد یک حکومت مشروع را داشت.

گوترش گفت که عدم حضور طالبان در نشست دوم دوحه این نشست را تحت تاثیر قرار نداد.

در روزهای اخیر مقام‌های طالبان به رسانه‌ها گفتند که این گروه در دیدار با هیات‌های سازمان ملل و قطر در کابل، برای شرکت در سومین نشست دوحه شش شرط مطرح کرده است.

بربنیاد گزارش‌ها، واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان یکی از این شرایط است.

مطالب مرتبط