فاجعه رفح؛ اردوغان نتانیاهو را «خون‌آشام» و «وحشی» خواند

رجب طیب اردوغان؛ رییس‌ جمهور ترکیه در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به ارودگاه آورگان فلسطینی در رفح که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیر نظامی شد، بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسرائیل را خون‌آشام و وحشی خواند.

آقای اردوغان که امروز چهارشنبه، 29 می درنشست گروهی حزب عدالت و توسعه ترکیه صحبت می‌کرد گفت: «هیچ دینی سوزاندن غیرنظامیان بی‌گناه در چادرهایشان را نمی‌پذیرد. جهان در حال تماشای پخش زنده وحشی‌گری خون‌آشامی به نام نتانیاهو است».

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، او همچنین تاکید کرده که دستان دولت امریکا نیز به جنایات در غزه آغشته است. او گفته که دولت‌های اروپایی نیز با سکوت خود در وحشی‌گری اسرائیل سهیم هستند.

اردوغان با تاکید بر اینکه اسرائیل انسانیت را در غزه کشت، گفت که اروپا ارزش‌های خود را به قتل رساند و تمام ارزش‌هایش را زیر پا گذاشت. او از جهان اسلام خواست که منتظر نباشند و هرچه زودتر اقدام کنند.

رییس جمهور ترکیه در این نشست گفت که تا زمانی که اسرائیل تحت کنترل قوانین بین المللی نباشد و خود را ملزم به رعایت قوانین بین المللی نداند، هیچ کشوری امن نیست و این امر شامل ترکیه نیز می‌شود.

او از سازمان ملل نیز در قسمت جلوگیری از بحران و نسل‌کشی در غزه انتقاد کرده و گفته که این سازمان حتا از کشتار کارکنان خود نیز در غزه جلوگیری کرده نتوانسته است.

وی گفت: «پیش از آنکه نتانیاهو و شبکه جنایی او کاملا از کنترل خارج شود، فورا باید با اتحاد بشری جلوی این نسل‌کشی و وحشیگری گرفته شود».

آقای اردوغان پیش از این هم از نتانیاهو به شدت انتقاد کرده بود و گفته بود اگر هیتلر با دیدن نسل‌کشی توسط رژیم نتانیاهو افسوس خواهد خورد.

حمله اخیر ارتش اسرائیل به اردوگاه بیجا شدگان در رفح که ده‌ها غیر نظامی فلسطینی را کشت، با واکنش‌های گسترده در سراسر جهان روبه‌رو شده است. اسرائیل نیز پذیرفته که این حمله یک اشتباه فاجعه بار بوده و در این باره تحقیق می‌کند.

مطالب مرتبط