افشای خبر بازداشت رییس پاسپورت و چند مقام دیگر طالبان

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر بازداشت برخی مقام‌های طالبان به شمول رییس پاسپورت این گروه به اتهام فساد، این گروه آن را شایعه خوانده و رد کرد؛ اما اکنون اسنادی از بازداشت آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده که «ثابت می‌کند» رییس پاسپورت و برخی مقام‌های دیگر طالبان بازداشت شده‌اند.

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع خود گزازش داده‌اند که شماری از مقام‌ها به شمول رییس‌ عمومی پاسپورت طالبان به اتهام فساد بازداشت شده‌اند.

براساس ‌نامه‌ای منسوب به ریاست عمومی استخبارات طالبان، شماری از مقام‌های وزارت‌ داخله و خارجه از جمله عبدالکریم حسیب؛ رییس عمومی پاسپورت این گروه به اتهام گرفتن رشوه و فساد بازداشت شده‌اند.

این افراد متهم‌اند که برای شهروندان خارجی پاسپورت توزیع کرده‌اند.

در این نامه که در اختیار افغانستان اینترنشنال قرار گرفته، آمده است که مکتوب‌های رسمی وزارت‌های داخله و امور خارجه طالبان به ریاست عمومی پاسپورت فرستاد شده و خواستار همکاری با اعضای طالبان در قسمت تهیه پاسپورت شده است.

در قسمت اول این نامه آمده است که ریاست عمومی استخبارات طالبان با هماهنگی دفتر ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر این گروه این افراد را بازداشت کرده است.

در این نامه هویت هیچ یک از افراد از جمله عبدالکریم حسیب که بازداشت شده‌اند تایید نشده و در مورد تعداد آن‌ها نیز چیزی گفته نشده است.

در پایان نامه آمده است که پرونده‌های این مقام‌ها برای بررسی بیشتر به دفتر رهبر طالبان در قندهار ارسال می‌شود.

یک مقام ارشد طالبان گفته که بر اساس یافته‌های ریاست عمومی استخبارات طالبان، حدود ۱۰ هزار پاسپورت و هر جلد پاسپورت در مقابل دو هزار دالر امریکایی توزیع شده است.

این مقام طالبان که از ذکر نام‌اش خودداری کرده به رسانه‌ها گفته که یک هیات سازمان ملل شواهدی را به رهبران طالبان ارائه کرده مبنی بر اینکه این پاسپورت‌ها بین اعضای شبکه القاعده توزیع شده است.

در نامه ریاست عمومی استخبارات طالبان گفته نشده است که مقام‌های طالبان این پاسپورت‌ها را به چه کسانی توزیع کرده‌اند.

عبدالمتین قانع؛ سخنگوی وزارت داخله طالبان در پیامی که به روز دوشنبه منتشر شد، گفت که مولوی عبدالکریم حسیب؛ رییس بخش پاسپورت این گروه در قندهار بازداشت نشده است.

او گفت: «چندی پیش اعتراضات مربوط به زمین در باریک‌آب ننگرهار صورت گرفت و آقای حسیب و برخی از مقام‌های ‌وزارت داخله و دفاع برای روشن شدن این موضوع به دفتر مقام رهبری احضار شدند.»

آقای قانع گفته که کار ریاست پاسپورت به طور عادی پیش می‌رود و مشکلی وجود ندارد.

اما منابع می گویند که رییس اداره پاسپورت طالبان از روز پنج‌شنبه، سوم ثور، به دستور ملا هبت‌الله بازداشت و زندانی شده است.

مطالب مرتبط