جنگ و خشونت ۱۱۴ میلیون نفر را آواره کرده است

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از آوارگی میلیون‌ها تن در اثر جنگ و خشونت خبر داده و اعلام کرده که ۱۱۴ میلیون نفر به دلیل جنگ و خشونت کشورهای‌شان را ترک کرده‌اند.

فیلیپو گراندی؛ رییس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ۱۰ جوزا اعلام کرد که ۱۱۴ میلیون نفر به دلیل جنگ، خشونت و آزار و اذیت، کشورهای شان را ترک کرده‌ و این آمار در حال افزایش است.

گراندی همچنین گفت که کشورها در امر مقابله با عوامل بی‌جا شدن افراد شکست خورده‌اند و جنگجویان از قوانین بین‌الملل پیروی نمی‌کنند.

او با اظهارات تند از شورای امنیت سازمان ملل انتقاد کرد و این سازمان را به عدم تلاش لازم برای حل منازعات غزه، اوکراین و سودان متهم کرد.

گراندی از کشور خاصی در این سخنرانی نام نبرد، اما تاکید کرد که برخی از کشورها در تنظیم سیاست خارجی شان «تصمیم‌های کوته‌نظرانه» می‌گیرند.

این مقام عالی سازمان ملل با تاکید بر رعایت قوانین بشردوستانه از سوی طرف‌های درگیر، گفت که عدم پایبندی به قوانین بین‌الملل سبب شده مرگ غیرنظامیان به شدت افزایش یابد و هزارها نفر از مناطق مختلف درگیر جنگ فرار کنند.

به گفته این مقام در برخی از مناطق درگیر جنگ از خشونت جنسی به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود و مراکز آموزشی، بیمارستان‌ها و کارکنان بشردوستانه مورد حمله قرار می‌گیرند.

فیلیپو گراندی با انتقاد از دو قطبی شدن شورای امنیت و تضاد ایالات متحده و متحدانش با چین و روسیه گفت: «هنوز برای نجات جان میلیون‌ها نفر از شر جنگ دیر نیست».

طبق آمارها تاکنون نزدیک به شش میلیون اوکراینی پس از حمله روسیه کشور شان را ترک کرده‌اند و این رقم ۱۴ درصد نفوس اوکراین را تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، پس از به قدرت رسیدن طالبان در اسد سال ۱۴۰۰ در افغانستان، تا پایان سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۵.۷ میلیون افغان خانه‌های شان را ترک کرده‌اند و به دیگر کشورها آواره شده‌اند.

سازمان ملل گفته افغانستان پس از اوکراین و سوریه سومین کشور در جهان است که بیشترین آمار آوارگان جهان را دارد.

مطالب مرتبط