طالبان: پاکستان تلاش دارد رابطه ما را با پکن را تضعیف کند

طالبان پاکستان را به تلاش برای تضعیف روابط کابل و پکن متهم کرده و می‌گوید: «پاکستان تلاش دارد رابطه ما با پکن را تضعیف کند.»

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان پاکستان را متهم کرد که برای خراب کردن روابط بین کابل و پکن تلاش می‌کند.

سخنگوی طالبان گفته که روابط بین افغانستان و چین نسبت به هروقت دیگر اکنون گرم‌تر است و برای توسعۀ بیشتر آن تلاش شده است.

روز گذشته در حالی که یک هيات امنیتی حکومت پاکستان در کابل بود و به گفته مقامات پاکستانی در مورد حمله خونین چند ماه قبل در خیبرپختونخواه بر اتباع چینی معلومات جمع‌آوری می‌کرد، سخنگوی طالبان گفت که اسلام‌آباد برای تخریب روابط بین افغانستان و چین تلاش می‌کند.

در همین حال، مقام‌ها پاکستانی می‌گویند که حمله در منطقه بشام خیبرپختونخواه در ۲۶ ماه مارچ از سوی تحریک طالبان پاکستان انجام شده و تأکید می‌کنند که برنامه این حمله در افغانستان طرح‌ریزی شده است.

مجاهد به طلوع‌نیوز گفت که این ادعا‌های پاکستان بی اساس است.

او همچنین گفت: «هدف قرار دادن اتباع چینی در پاکستان، این مرتبط به پاکستان است و به افغانستان هیچ ربطی ندارد و کدام راپوری را که پاکستانی‌ها نشر کرده اند یک تلاشی است که بین چین و افغانستان یک بی اعتمادی را ایجاد کنند. ما این را بار بار رد کرده‌ایم و غیرمنطقی هم است.»

طالبان پس از روی کار آمدن با چین، روسیه و ایران که بازیگران مهم منطقه‌ای به شمار می‌آیند، روابط بسیار نزدیک برقرار کردند، اما روابط آن‌ها با چین به دلایل اقتصادی از اهمیت ویژه برخوردار است.

در همین حال، آقای مجاهد بار دیگر بر بهبود روابط با پاکستان تأکید کرده‌است.

او گفت که کابل برای بهبود روابط با اسلام‌آباد تمام تلاش خود را کرده؛ اما اتهام‌های بی‌جا و بی‌موردی که پاکستان علیه افغانستان وارد می‌کند دردی را دوا نکرده؛ بلکه سبب خدشه‌دار شدن روابط میان دو کشور خواهد شد.

آقای مجاهد همچنین گفت که اگر در پاکستان کدام رویداد امنیتی صورت می‌گیرد، نباید به افغانستان ربط داده شود.

مطالب مرتبط