روسیه از پیامدهای منفی تجزیه افغانستان برای کل منطقه هشدار داد

ضمیر کابلوف؛ نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان در اظهاراتی تازه گفته‌است که هر گونه تجزیه افغانستان، برای کل منطقه پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.

آقای کابلوف امروز شنبه، 12 جوزا در مصاحبه‌ای با تلویزیون «روسیه 24» این سخنان را بیان کرده و افزوده که طالبان «کنترل قوی» بر افغانستان دارند و این برای روسیه مهم است.

این مقام روسیه همچنین گفته‌است که هنوز برای صحبت درباره حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی زود است. به گفته او هرچند روسیه به سمت حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی در حرکت است اما هنوز صحبت در این مورد زود است.

او در این مصاحبه به ضعیف شدن گروه داعش در افغانستان نیز تاکید کرده  و گفته‌است که آما جنگجویان داعش در افغانستان پس از حضور ایالات متحده امریکا در این کشور کاهش یافته است. او گفته که در دوره حضور نظامی امریکا در افغانستان تعداد جنگجویان داعش در این کشور 10 تا 12 هزار تن بود  حالا به 3 هزار تن کاهش یافته است.

آقای کابلوف گفته که طالبان نمی‌توانند داعش را ریشه‌کن کنند، زیرا این گروه از حمایت مالی خارجی برخوردار است. او اما درباره منابع این حمایت مالی بیشتر وضاحت نداد.

پیشتر آندری بلوسوف، وزیر دفاع روسیه، افغانستان را منبع بی‌ثباتی آسیای میانه خواند و گفت: «ما در خط مقدم هستیم.» او تاکید کرد که وضعیت افغانستان مستلزم تقویت مرزهای این کشور با تاجیکستان و منطقه است.

حدود یک هفته پیش آقای کابلوف گفته بود که پیشنهاد حذف نام طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی روسیه از سوی وزارت‌های خارجه و عدلیه این کشور به رییس جمهور روسیه ارایه شده‌است. ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهور روسیه نیز در یک سخنرانی در هفته گذشته طالبان را قدرت و واقعیت افغانستان خواند و تاکید کرد که ایجاد روابط با این گروه برای روسیه ضروری است.

مطالب مرتبط