اتحادیه اروپا از طالبان خواست تا در نشست دوحه اشتراک کنند

وزارت خارجه طالبان اعلام کرده که نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در دیدار با امیرخان متقی؛ وزیر خارجه این گروه بر اهمیت شرکت طالبان در سومین نشست دوحه تاکید کرده‌است.

وزارت خارجه طالبان در خبرنامه‌ای گفته‌است که وزیر خارجه این گروه امروز با توماس نیکلاسون؛ نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان دیدار کرده و دو طرف درباره نشست دوحه که قرار است تا یک ماه دیگر برگزار شود، گفتگو کرده‌اند.

امیرخان متقی در این دیدار گفته که طالبان پس از بررسی نشست سوم دوحه موضع خود را در این مورد اعلام خواهند کرد. او افزوده که سیاست طالبان «بر مبنای توازن و تعامل مثبت» با تمام کشورهای جهان استوار است.

در خبرنامه آمده که آقای نیکلاسون نیز در این دیدار درباره  «اهمیت» حضور طالبان در نشست سوم صحبت کرده و افزوده که موضوعات مهمی در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد. طالبان در مورد موضوعات مهم در نشست سوم دوحه جزئيات نداده است.

پیش از این مقام‌های طالبان گفته‌ بودند که نمایندگان خود را برای این نشست تعیین کرده و منتظر دریافت دستور کار این نشست است.

ذاکر جلالی، یکی از مقام‌های وزارت خارجه طالبان گفته بود که پس از دریافت دستور کار نشست دوحه نمایندگان این گروه در بحث‌های اصلی سومین نشست دوحه شرکت می‌کنند.

سومین نشست دوحه قرار است در 30 جون و اول جولای امسال به میزبانی سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت  قطر برگزار شود. طالبان در دو نشست قبلی دوحه شرکت نکردند.

پیشتر منابع گفته بودند که طالبان برای شرکت در این نشست شش شرط از جمله واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به این گروه، عدم بحث درباره حقوق زنان و  دختران و تشکیل حکومت شمول، تعیین کرده‌اند.

مطالب مرتبط